miercuri, iulie 30, 2025
21.6 C
Paşcani
Login

Apa Vital Iasi: Scrisoare deschisă către locuitorii municipiului Pașcani

Începând cu 1 iulie 2014, serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare din municipiul Paşcani este gestionat de ApaVital Iaşi în baza contractului de delegare a gestiunii încheiat cu Consiliul Local Paşcani şi Asociaţia Regională a Serviciilor Apă Canal Iaşi (ARSACIS). În cele patru luni care au trecut de la preluarea serviciului în oraşul dumneavoastră, ne-am făcut simţită prezenţa prin investiţii în infrastructură, prin extinderi a sistemelor publice de alimentare cu apă, prin înlocuiri de branşamente, montări şi sigilări de contori de apă, am intervenit pentru remedierea disfuncţionalităţilor din sistem, am desfăşurat campanii de informare, am realizat activităţi de contractare a serviciilor de apă şi canalizare.

 

De ce am venit?

  • la solicitarea Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, pentru a îndeplini cerinţele din Tratatul de aderare, referitoare la sistemele de apă şi de canalizare
  • la solicitarea Consiliului Local, fiind singura variantă de a rezolva problema investiţiilor din Paşcani

Prezenţa ApaVital la Paşcani s-ar fi putut realiza în urmă cu mai mulți ani, context în care Paşcaniul nu ar mai fi pierdut, în 2007, aproximativ 11 milioane de euro (investiţii directe şi consultanţă) pentru investiţii în sistemele de apă şi de canalizare.

 

Având în vedere prevederile explicite ale Programului Operaţional Investiţii Majore și condițiile de eligibilitate și anume: “Operarea investițiilor va fi asigurată în continuare de operatorii regionali deja creați prin proiectele finanțate din fonduri europene pre și post aderare. Acești operatori vor asigura și preluarea localităților de mici dimensiuni, mai puțin profitabile, dar care trebuie să se conformeze cu prevederile europene. Pentru conformarea tuturor localităților vizate se va realiza extinderea Asociațiilor de  Dezvoltare Intercomunitară și a Operatorilor Regionali de Apă prin preluarea acestor localități fără a fi create asociații noi și fără preluări de localități între operatorii deja creați”, vă rugăm să ne informați în regim de urgență, până la data de 9 octombrie a.c., cu privire la acțiunile întreprinse.  (extras din scrisoarea adresată domnului primar Dumitru Pantazi de domnul Eugen Orlando Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene)

Cu ce am venit?

  • cu un protocol de investiţii proprii imens comparativ cu cele ale vechiului operator. În următoarele luni, numai din fondurile proprii, ApaVital va executa lucrări de extindere şi de refacere branşamente pe încă 5 străzi din municipiul Paşcani, pe o lungime totală de aproximativ 14,67 km.
  • cu un program de investiţii externe, POS Mediu 2, în valoare de 13 milioane de euro, intitulat “Extinderea sistemului de apă şi de canalizare în judeţul Iaşi – axa 10 Paşcani”. În cadrul acestui proiect realizat cu fonduri europene, vor fi realizate, printre altele, 54,8 km de reţea nouă de distribuţie a apei (inclusiv branşamente) şi 64,2 km de reţea nouă de colectare a apelor uzate (inclusiv racorduri) în municipiul Pașcani, Gâștești, Blăgești, Sodomeni, Lunca și Boșteni. De asemenea, va fi realizat un rezervor nou de apă potabilă, 5 staţii de pompare a apelor uzate, va fi reabilitată o staţie de clorinare şi două staţii de pompare a apelor uzate.
  • ApaVital nu devine proprietarul sistemului de apă și de canalizare din Pașcani (reţele, staţii de tratare, de pompare etc.), ci doar îl va moderniza, el ramânând în continuare proprietatea municipiului Paşcani.
  • Cu proceduri și un mod de exploatare economic și eficient

În 4 luni, numai din fonduri proprii de investiţii ale ApaVital, am cheltuit la Paşcani peste 700.000 lei.

 

Tarife

  • practicăm un tarif unic în întreaga arie de operare (judeţul Iaşi şi localităţi din judeţele Vaslui şi Neamţ)
  • tariful practicat este mic în comparaţie cu cele alte altor operatori din ţară, ApaVital situându-se la acest capitol abia pe locul 25 al clasamentului naţional şi mult mai mic decât al altor judeţe moldovene, Neamţ, Botoşani, Galaţi, Suceava sau Bacău ( tabel anexat)
  • tariful perceput de vechiul operator din Paşcani era imposibil de susţinut, fiind preconizată o mărire a acestuia în perioada imediat următoare
  • din tariful practicat de ApaVital, redevenţa se întoarce la Primărie, pentru plata creditelor cu ajutorul cărora s-a reabilitat Staţia de epurare
  • din profitul obţinut de ApaVital se vor face şi alte investiţii decât cele ce se vor realiza cu fonduri externe
  • principiul tarifării rămâne acela ca fiecare să plătească exact atât cât consumă. Acest lucru nu a fost asigurat şi de vechiul operator, dovadă fiind faptul că am găsit aproximativ 30% din branşamentele de apă fără sigilii, reprezentând consumuri ce nu aveau cum să fie calculate legal.

tarife

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salariaţii PSA

Am preluat întreg personalul de la vechiul operator, adică 98 de lucrători. Aceştia beneficiază în prezent de drepturi similare cu cele ale restului angajaţilor ApaVital, atât în ceea ce priveşte condițiile de muncă, echipamentele de lucru şi de protecţie.

Exploatarea sistemului se face astfel doar cu angajaţi din Paşcani aceeaşi regulă păstrându-se şi pentru eventualele viitoare angajări.

 

Contracte individuale la blocuri!

Pentru a veni în sprijinul păşcănenilor, am identificat mai multe soluţii legale de întocmire a contractelor de furnizare:

  • prin asociaţiile de proprietari, unde nu solicităm costuri suplimentare nici de la asociaţie, nici de la proprietari
  • convenţii prin asociaţiile de proprietari sau prin reprezentant persoană fizică. Nici în acest caz nu solicităm comisioane, taxe sau costuri suplimentare
  • contracte individuale la limita de proprietate, costurile investiţiei revenind utilizatorilor

Acestea sunt variantele legale , orice altă soluție ce a funcționat în Pașcani până acum a fost fără respectarea legii!

 

Ce am făcut

  1. Extinderea reţelelor de distribuţie şi refaceri de branşamente
  • pe strada Ceferiştilor s-a realizat extinderea reţelei de distribuţie pe o lungime de 1.425 metri liniari, care cuprinde şi 18 branşamente la blocuri şi case.
  • pe strada Ştefan cel Mare s-a realizat o extindere pe o lungime de 2.387 metri liniari, cu 94 branşamente.
  • Pe strada Fântânele, lucrarea de extindere continuă, reţeaua urmând a avea în final o lungime de 3.018 metri liniari, cu 119 branşamente.
  • pe strada Victoriei s-a realizat un inel de legătură prin montarea unei conducte pe o lungime de de 125 metri liniari
  • pentru fiecare branşament executat în municipiul Paşcani s-au montat gratis apometre noi
  • pe străzile Mihail Eminescu, Izvoarelor şi – parţial – Ceferiştilor, contorizarea s-a realizat pe fiecare scară de bloc.
  • alimentare cu apă în localitatea Blăgești, pe o distanță de 1,5 km
  1. Remedieri disfuncţionalităţi din reţelele de apă-canalizare
  • sectoarele Canalizare şi Distribuţie din cadrul ApaVital au remediat un număr de 731 de disfuncţionalităţi preluate în regim de avarii de la utilizatorii din zona Paşcani, din care 1000 la sectorul Distribuţie şi 731 la sectorul Canalizare.
  • au fost reconstruite 14 cămine de canalizare distruse, fiind remontate ramele şi înlocuite capacele aferente.
  1. Contractarea serviciilor de apă şi canalizare
  • contracte încheiate: 5.471 (87,44%)
  • contracte rămase de încheiat: 825 (12,56%)

 

  Agenţi economici Asociaţii de proprietari Case Total
Contracte Încheiate 267 50 5154 5471
Contracte rămase  de încheiat 3 358 460 825

 

  1. Campanii de informare
  • s-au lipit afişe pe casa scării la blocurile din Paşcani privind înfiinţarea/reactivarea asociaţiilor de proprietari sau împuternicirea unei persoane, în vederea reprezentării condominiului ca parte contractantă
  • s-a realizat o campanie individuală de informare a utilizatorilor, cu pliante puse în cutiile poştale care specificau cele 3 modalităţi legale pentru încheierea contractelor cu proprietarii din condominii
  • s-au difuzat notificări în cutiile poştale prin care utilizatorii au fost informaţi că furnizarea serviciilor se face doar în baza unui contract încheiat între părţi
  • s-a distribuit în cutiile poştale ale utilizatorilor un ”Ghid de înfiinţare a asociaţiilor de proprietari”, unde erau enumeraţi paşii ce trebuie parcurşi
  • s-a realizat o campanie de informare a utilizatorilor la cele două posturi locale de televiziune din Paşcani, Bit TV şi Actualitatea TV, prin emisiuni cu participarea reprezentanţilor ApaVital
  • s-au oferit informaţii la ghişeu prin intermediul Biroului Comercial Paşcani, strada Mihail Kogălniceanu nr. 32, bl. J, parter precum si prin intermediul Call Center
  • s-au postat diverse informaţii pentru păşcăneni pe site-ul apavital.ro
  1. Relaţii cu publicul
  • Biroul Relaţii Publice a răspuns la un număr de 382 solicitări scrise ale utilizatorilor din Paşcani , care au solicitat informaţii despre modalităţile de contractare şi despre încheierea contractelor
  • Call Center-ul ApaVital a preluat 500 apeluri telefonice ale utilizatorilor din Paşcani
  • Biroul comercial din Paşcani a asigurat, în cadrul unui număr de 3.200 contacte, relaţii pentru încheierea contractelor
  1. Infrastructură
  • s-a amenajat şi dotat cu infrastructură informatică sediu comercial ApaVital la Paşcani
  • s-a amenajat şi dotat cu infrastructură informatică sediu tehnic ApaVital la Paşcani

 

  1. Facilităţi noi de plată a facturilor

– prin intermediul casieriilor

– plata online, prin card bancar, prin portalul www.apavital.ro

– plata prin sistemul bancar, inclusiv sistemul ROBO al BRD

– plata prin sistemul Pay Point

– modalităţi electronice de livrare facturi şi consultare cont prin intermediul paginii de web.

 

 

Problemele cu care ne-am confruntat

În cele 4 luni de activitate desfăşurată în municipiul Paşcani am identificat o serie de probleme care contravin normelor serviciului public de apă şi canalizare, din care amintim:

  • numeroase rețele publice de alimentare cu apă și canalizare traversează proprietăți private
  • C. Prest Serv Apa S.A. nu a predat niciun fel de date legate de contract. Aceasta a înaintat doar liste cu utilizatorii și locurile de consum facturate de către ei (inclusiv la nivel de apartamente).
  • o problemă majoră apărută în relația cu Prest Serv Apa Pașcani este legată de faptul că la un număr foarte mare de utilizatori (respective 872) s-a constatat, odată cu citirea contorilor efectuată de ApaVital în lunile iulie şi august 2014, că indexul citit este mai mic decât indexul facturat de către fostul operator. Dintr-un calcul simplu a rezultat o cantitate de apă de 38.656 mc facturată în plus (venituri necuvenite) de către S.C. Prest Serv Apa Pașcani.
  • 408 locuri de consum/blocuri/scări (condominii), din care un număr de 62 locuri de consum/blocuri/scări – sunt constituite în 26 de asociații de proprietari (conform datelor furnizate de Primăria Pașcani) si un nr. de 346 locuri de consum/blocuri/scări nu sunt constituite în asociații de proprietari, conform legislației în vigoare. Proprietarii de apartamente din condominii, aferente locurilor de consum/blocuri/scări menţionate mai sus, au avut încheiate contracte individuale cu S.C. Prest Serv S.A. Paşcani;
  • branşamente necontorizate-34 buc.
  • contoare de branșament nesigilate – 30%
  • contoare de branșament fără buletin de verificare metrologică
  • contoare ilizibile, distruse, blocate-185 buc.;
  • consumatori alimentați prin rețele care traversează proprietăți private-150 buc.;
  • cămine de branșament necorespunzătoare (la distanţă mare în interior față de limita de proprietate, adâncimi mai mici faţă de limita de îngheț, lipsă capace)- 30%;
  • contoare de branșament supradimensionate (Dn. 50, 100, 300 mm), în special la centralele termice (contoare generale şi de ramuri apă rece şi agenţi economici);
  • contoare de branșament montate în incintă (interior), subsol, garaj, locuință-8%;
  • consumatori care refuză încheierea contractului și nu permit accesul pe proprietate pentru verificare armături în căminul de branșament şi sigilarea contorului, sau refuză să prezinte documente pentru contract- 29 consumatori ;
  • consumatori branșați la rețeaua de alimentare cu apă şi de canalizare, dar lipsesc de la domiciliu (plecaţi din ţară);

 

Ce vom face

  1. Investiţii din fonduri proprii
  2. Extindere reţele distribuţie şi refacere branşamente Paşcani

În următoarea perioadă, ApaVital va executa din fonduri proprii lucrări de extindere şi refacere branşamente pe încă 5 străzi din municipiul Paşcani, pe o lungime totală de 14.671 metri liniari, iar numărul branşamentelor refăcute va fi  de 503. Astfel, vor fi efectuate lucrări de extindere şi refacere branşamente pe străzile:

  • Mihai Eminescu, pe o lungime de 0,9 km şi 26 branşamente
  • Izvoarelor, pe o lungime de 1,3 km şi 42 branşamente
  • Dragoş Vodă, pe o lungime de 3 km şi 113 branşamente
  • Republicii, pe o lungime de 0,75 km şi 9 branşamente
  • Vatra, pe o lungime de 1,8 km şi 80 branşamente
  • Alimentare cu apă în Gâștești și Blăgești, pe o lungime de aproximativ 13 km
  1. Remedieri disfuncţionalităţi din reţelele de apă-canalizare

Vor fi înlocuite un număr de 81 capace de canal (lipsă sau distruse) şi un număr de 22 de grătare de guri de scurgere, pe strada Ceferiştilor, după finalizarea lucrărilor de extindere rețea apă.

  1. Investiţii cu fonduri externe

În următoarea perioadă, ApaVital va implementa Proiectul Regional de Dezvoltare a Infrastructurii de Apă şi Apă Uzată  din judeţul Iaşi în perioada 2014-2020. Pentru această a doua fază a proiectului POS Mediu, judeţului Iaşi îi sunt alocate circa 200 milioane de euro. Proiectul va conţine 13 contracte de lucrări şi două contracte de servicii (asistenţă tehnică şi audit). Unul dintre contracte este pentru municipiul Paşcani, fiind denumit „Extinderea sistemului de apa şi canalizare în judeţul Iași – axa 10 Pașcani”.  Valoarea acestuia este de 13 milioane de euro și reprezintă investiții directe în sistemele de apă și de canalizare, la care se adaugă alte 1,7 milioane euro cheltuieli cu asistența tehnică, proiecte etc.

În cadrul acestuia se vor realiza următoarele investiţii:

Investiţii apă

  • lucrări de captare: 2 km de aducţiune
  • reabilitarea staţiei de clorinare de la staţia de tratare a apei
  • realizarea unui rezervor nou de apă potabilă
  • realizarea a 54,8 km de reţea nouă de distribuţie a apei, inclusiv branşamente
  • reabilitarea a 35 km de reţea de distribuţie a apei, inclusiv branşamente

Investiţii canalizare

  • realizarea a 64,2 km de reţea nouă de colectare a apelor uzate, inclusiv racorduri
  • reabilitarea a 5 km de reţea nouă de colectare a apelor uzate, inclusiv racorduri
  • construirea a 5 staţii de pompare a apelor uzate
  • reabilitarea a două staţii de pompare a apelor uzate

Avantajele operării serviciului de apă şi de canalizare de către ApaVital

  1. Investiţii de amploare

Am realizat deja un volum important de investiţii din fonduri proprii ApaVital în municipiul Pașcani, intervenind pentru  extinderea sau reabilitarea reţelelor de apă pe un număr de 6 străzi. Lucrările au fost executate înaintea demarării lucrărilor de asfaltare programate de Primăria Pașcani, pentru a nu deteriora ulterior asfaltul proaspăt refăcut.

  1. Modalităţi moderne de plată

Am oferit clienților modalităţi moderne de plată a facturilor, inclusiv  cele ce se pot efectua în mediul online.

 

  1. Posibilități diversificate de contractare

Implementăm un sistem de contractare legal, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Clienții au la dispoziţie și posibilitatea încheierii de contracte sau  convenţii individuale.

  1. Raport preț/calitate foarte bun

Într-un top al tarifelor la serviciile de apă și de canalizare practicate de companiile de profil din România, ApaVital se află la jumătatea clasamentului,  respectiv locul 25. Ținând cont de acest fapt, considerăm că raportul preț/calitate al serviciilor oferite de ApaVital este foarte bun.

Concluzii 

ApaVital are o viziune echilibrată și egală de dezvoltare a sistemelor astfel încât toți locuitorii să beneficieze de servicii  de calitate.

Pașcani-ul nu îl reprezintă doar cetățeanul de la bloc ci și cel de la case. Sunt contribuabili în diverse cartiere care, deși plătesc taxe și impozite, nu beneficiază de serviciul de apă sau de canalizare. Ce șanse au aceștia să beneficieze în următoarea perioadă de aceste servicii fără investiții?

Ceea ce vi se prezintă ca soluții de finanțare a investițiilor sunt doar minciuni, după cum reiese din adresele venite din partea unor ministere, alt operator nefiind eligibil pe aceste fonduri finanţate extern. Cuvintele spuse pot părea dure, însă acesta este adevărul. Aceiași formatori de opinie, în 2009, când au decis ieșirea din Arsacis, pierzând circa 11 milioane de euro, la fel au promis că vor atrage fonduri din alte surse, însă fără nicio finalitate.

Ţinem să precizăm că indiferent de operarea sau nu a serviciului ApaVital în Pașcani, Primăria municipiului Pașcani rămâne cu obligația de a asigura investițiile asumate de România prin Tratatul de aderare, sub riscul sancțiunilor UE, în caz de neîndeplinire, conform scrisorii din anexă. 

Întreruperea contractului de delegare ar avea un efect negativ nu asupra ApaVital, care a fost performantă mult înainte de a opera în acest municipiu, ci asupra clienților din Pașcani, care îşi vor bloca accesul la resurse financiare care nu le pot obţine singuri şi nu vor putea dezvolta şi extinde sistemele de apă şi de canalizare din resursele proprii, care s-au dovedit până acum că sunt  nesemnificative în raport cu cât este de făcut.

Decidenţii politici locali ar trebui să ţină cont că reacţiile cetăţenilor împotriva ApaVital sunt o notă de plată pentru ceea ce nu s-a făcut atâţia ani în privinţa sistemului de apă şi a facturării în cadrul legal, că angajamentele din contractul de delegare au un cost social care nu trebuie suportat doar de ApaVital care a iniţiat schimbările şi că stoparea procesului de intrare în legalitate, inclusiv prin retragerea delegării, în afara de pierderea credibilităţii va da naştere unor probleme ulterioare cu un impact mult mai mare decât inerenta opoziţie la schimbare.

Orice altă entitate ar gestiona acest sistem nu va putea să păstreze contracte individuale la bloc și nici un tarif mai mic decât are acum ApaVital.

Referitor la faptul că s-au consumat cantități de apă timp de mai multe luni fără ca acestea să fie plătite de proprietarii din condominii, aceasta nu va fi o piedică în normalizarea situației, întrucât se vor găsi soluții, inclusiv de eșalonare a sumelor restante.

Activitatea ApaVital în municipiul Pașcani se va derula în continuare normal dacă factorii decizionali şi formatorii de opinie locali vor avea voinţa să ducă lucrurile în o direcţie care să fie benefică tuturor locuitorilor.

 Le mulțumim celor care au avut încredere în noi, asigurându-i că rămânem consecvenți misiunii declarate, de furnizare continuă a serviciilor de alimentare cu apă, canalizare și epurare către toți consumatorii, respectând cu rigurozitate indicatorii de calitate și de eficiență.

 

Cu respect,

  1. ing. Ion TOMA

Director General

 

 

FC Iasi Semnat

Recomandări