„Suntem pregătiți să o preluăm la CNIR”, se arată hotărât Cătălin Urtoi, dar recunoaște că mai are de așteptat încă cel puțin o lună.
Cu câteva săptămâni înainte de alegerile generale, cresc și tensiunea, dar și presiunea pentru A8, proiectul care se conturează de mai mulți ani, dar care încă nu a devenit nicăieri șantier de-a lungul traseului de peste 300 km.
Într-un dialog purtat în Studioul TV al „Ziarului de Iași”, Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al noii Companii Naționale de Investiții Rutiere, a trecut în revistă stadiul fiecărui lot de pe A8 și a făcut câteva estimări ale termenelor de finalizare. Astfel, dacă sectorul montan este deja pe direcție – cu două contracte atribuite, cele pentru capete, cu alte două contracte în așteptarea evaluării ofertelor și cu cele patru loturi din mijloc în curs de intrare, pe rând, în procedură de licitație – sectorul ieșean încă este incert într-o oarecare măsură.
Lasă CNAIR A8 din mână?
Într-un termen de 30 de zile de la emiterea hotărârii de guvern, așteptată pentru sfârșitul lunii octombrie, CNAIR trebuie să predea segmentul Moțca-Ungheni către CNIR. Va tergiversa Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere acest transfer? Dintre cele șapte proiecte de investiții menționate într-un ordin din martie al ministrului Transporturilor, doar unul sau două au „plecat” de la CNAIR către noua companie, iar Cătălin Urtoi se teme că și partea ieșeană a Autostrăzii Unirii va mai fi ținută în loc. „Suntem pregătiți să o preluăm la CNIR”, a subliniat el.
Pe lângă acordul celor două companii de predare-preluare, trebuie să existe și acordul proiectantului. Contractul de actualizare și completare a studiului de fezabilitate include și realizarea proiectului tehnic, parte care ar urma să fie mutată într-un nou pachet pentru viitoarea licitație, alături de partea de execuție. Decizia este luată, mai e nevoie de semnătura de închidere a vechiului contract, a explicat Cătălin Urtoi.
„Până în 2028 putem avea finalizat sectorul Moțca-Lețcani”, a spus el, condiția fiind ca traseul birocratic menționat să fie depășit fără sincope.
A8 si alte cinci proiecte de autostrăzi şi drumuri expres trec de la CNAIR la nou înfiinţata Companie Naţională de Investiţii Rutiere.
Cât privește finanțarea loturilor, toate vor avea sursa asigurată – pentru Moțca-Ungheni, de exemplu, banii urmând să vină din Programul Transport 2021-2027 în proporție de 40 la sută (nerambursabil), respectiv de la statul român – probabil din împrumuturi, așa cum s-a făcut și pe A7, a adăugat Cătălin Urtoi.
Dar de ce nu încep lucrările pe primul lot atribuit? Strategia constructorului, același care lucrează și pe mare parte din A7, este să încheie sectorul Buzău-Focșani până la sfârșitul acestui an și să mute oamenii și echipamentele pe celelalte loturi, inclusiv pe lotul Moțca-Tg. Neamț. Nu va fi o întârziere, pentru că organizarea de șantier va rămâne cea din zona Bacău-Pașcani, a explicat Cătălin Urtoi.