Pe tronsonul Pașcani – Mogoșești-Siret al Autostrăzii Moldovei, lucrările avansează cu peste 480 de muncitori și utilaje mobilizate zilnic, însă proiectul este frânat de probleme majore: conducte de apă sparte, întârzieri la devieri, litigii cu terenuri și chiar o decizie a Curții de Apel Iași privind exproprierea unui cămin de bătrâni. Deși stadiul lucrărilor a ajuns la 36%, blocajele birocratice și tehnice riscă să amâne unul dintre cele mai importante șantiere din Moldova.
Mobilizarea pe șantierul Lotului 3 al Autostrăzii Moldovei (A7), între Pașcani și Mogoșești-Siret, este una dintre cele mai mari din regiune: peste 480 de muncitori și utilaje lucrează zilnic, mai ales în zona nodurilor rutiere Mogoșești-Siret și a turbionului de la Pașcani, unde se va intersecta A7 cu viitoarea A8. Constructorul are în lucru umpluturi de pământ, fundații de balast, drumuri tehnologice, saltele de balast ranforsate cu geogrile, relocări de rețele de utilități și cămine de dren.
Contractul, semnat pe 15 februarie 2023, are o valoare de 1,76 miliarde de lei și o durată de execuție de 30 de luni. Potrivit celei mai recente raportări CESTRIN, stadiul fizic al lucrărilor este de 36%, cu un avans de 4,1% față de luna iulie. Tronsonul este finanțat prin componenta de împrumut din PNRR, spre deosebire de alte cinci loturi dintre Focșani și Pașcani, susținute integral prin granturi nerambursabile.
Deși șantierul este extrem de activ, proiectul întâmpină blocaje serioase. Relocarea utilităților și litigiile legate de terenuri frânează ritmul de lucru. La Pașcani, rețeaua de canalizare a fost avariată, iar devierile de conducte s-au realizat cu mari întârzieri. Din cele șase devieri necesare, doar două au fost finalizate, trei au depășit termenul din 20 august, iar ultima este blocată de o dispută juridică pe terenul unei fundații private.
Irinel Bucur, Președinte Asociația Hai ca se Poate:
„Autostrada trece cumva prea aproape de acel camin de batrani. ESte ok din punctul asta de vedere doar ca acolo, presupune noi, ca prn revizuirea acordului de mediu vor fi prevazute noi solutii astfel incat acele persoane sa nu fie extrem de deranjate de zgomotul produs de autostrada. In cazul in care nu se va ajunge la un consens probabil se va rascumpara acel teren, se va reconstrui in alta parte intr-o imediata vecinatate si solutia are o rezolvare. Noi nu nu vedem acolo un blocaj incat sa ne facem griji ca se va bloca autostrada. Ea nu se va bloca. ”
Autoritățile locale și centrale au fost nevoite să intervină, însă lanțul de blocaje administrative și juridice întârzie găsirea unei soluții.
Irinel Bucur, Președinte Asociatia Hai ca se Poate
„Nodul turbion de la Pascani este cel mai important nod din extrem de multe puncte de vedere. Nu intamplator a fost ales un nod de viteza. Ese vorba despre o pozitie extrem de importanta si avem toate sperantele ca se vor rezolva lucrurile si vom putea circula in 2026, daca nu cel tarziu in 2027 vom circula la Pascani pe acea autostrada”.
În paralel, Curtea de Apel Iași a decis că traseul autostrăzii trece prea aproape de un cămin de bătrâni din curtea unei biserici și a obligat Compania Națională de Drumuri să exproprieze suplimentar imobilul și terenul, generând noi întârzieri.
Chiar și cu aceste obstacole, tronsonul Pașcani – Mogoșești-Siret rămâne unul esențial pentru conectarea Moldovei la rețeaua națională de autostrăzi, facilitând accesul spre Bacău, Iași și mai departe către granița de est. Șantierul continuă să fie unul dintre cele mai active din țară, însă ritmul său depinde în mare măsură de rezolvarea problemelor juridice și tehnice care îl blochează.