Biblioteca Municipală ”Leonard Gavriliu” Pașcani se confruntă cu probleme fără precedent. Un cabinet de avocatură pretinde că trebuie să aibă acces fix prin Secția de împrumut pentru copii și a amenințat că va da instituția în judecată.
De asemenea aproape jumătate din fondul de carte nu a încăput în sediul nou. Patrimoniul cultural stă depozitat în saci, în condiții improprii, de aproape un an de zile.
În loc să beneficieze de sprijinul administrației locale, Biblioteca este sabotată chiar de funcționarii publici responsabili și de câțiva consilieri locali, cu scopul de a acoperi neglijențele și ilegalitățile care au cauzat această situație, iar primarul și viceprimarul refuză să găsească soluții.
SEDINȚĂ PENTRU CLARIFICĂRI
Conducerea unității a trimis mai multe cereri și adrese de informare Primăriei și Consiliului Local Pașcani, atât fostei cât și actualei administrații locale. Abia la sfârșitul săptămânii trecute cele două probleme au fost puse în discuție în cadrul Comisiei de învățământ, cultură, convocată la solicitarea consilierei Gabriela Nedelcu.
Directoarea Bibliotecii a arătat că un cabinet de avocatură din vecinătate a pretins că ar avea dreptul de acces chiar prin sediul instituției, acolo unde este amenajată Secția de împrumut pentru copii, iar, dacă nu i se va da voie, instituția și administrația locală vor fi date în judecată.
Solicitarea de acces a fost făcută după amenajarea noului sediu al Bibliotecii, nu înainte. Investiția a fost realizată de o firmă de construcții contractată de Primărie, pe spațiu alocat printr-o hotărâre a Consiliului Local. Proiectele tehnice, investițiile și alocarea spațiului au fost votate, fără nici o obiecție, inclusiv de unul dintre avocații nemulțumiți. Este vorba de Codrin Toma, pe atunci consilier local PSD. Documentele sunt încă în vigoare și nu au fost contestate!
UN SPATIU RAVNIT DE ALTII
Biblioteca a primit spațiul modernizat în baza unei hotărâri a Consiliului Local, nr. 58, aprobată la sfârșitul lunii martie 2020. Prin Procesul-verbal de predare primire semnat pe 14 mai 2020, conducerea instituției a fost obligată să “asigure paza, protecția și conservarea bunurilor, ca un bun proprietar și să suporte toate cheltuielile necesare unei bune funcționări.” Este vorba despre aproape 480 mp, din care cca 403 m la mezanin, 62,73 mp la parter și 12,11 mp la demisol.
Directoarea Mihaela Cojocaru a spus membrilor Comisiei că, pe unul dintre pereții de la parter, este o ușă de intrare în Bibliotecă, nu de afară ci dintr-un cabinet de avocatură. Ușa a fost blocată cu rafturi cu cărți, pe motiv că gestiunea instituției este colectivă și nu pot intra persoane străine în afara programului. Tot în holul instituției a fost organizată Secția de împrumut pentru copii cu scopul de a fi folosit spațiul respectiv.
Lucrările de modernizare au început în anul 2016 şi au fost finalizate, cu doi ani întârziere, în anul 2019, de societatea Apollonia Construct SRL din Roman. În vara aceluiași an s-a făcut o recepție parțială, la care au fost constatate numeroase nereguli, unele dintre ele nefiind rezolvate nici până în prezent.
Șeful Compartimentul tehnic și de investiții din cadrul Consiliului Local susține că toate lucrările au fost făcute cu acte în regulă și că întregul spațiu, inclusiv cel de la intrarea în instituție, aparține Bibliotecii, iar acest lucru a fost consemnat inclusiv în Cartea Funciară.
“UȘA LUI PEPELEA”
Inginerul Iulian Perțu recunoaște că, pe timpul executării lucrărilor, nu a fost clarificată problema ușii cu acces în sediul Bibliotecii și că reclamațiile au apărut după finalizarea investiției. El susține că ar trebui verificate documentele pe baza cărora a fost amenajat Cabinetul de Avocatură.
Cabinetul care solicită acces prin sediul Bibliotecii aparține avocatei Dorina Toma. Spațiul unde a fost amenajat biroul a fost cumpărat. La momentul respectiv avea ușa de acces spre stradă. În anul 2007 a fost făcută o solicitare de concesiune a trotuarului din fața cabinetului. Contractul a fost încheiat, prin încredințare directă, în perioada în care soțul avocatei, Viorel Toma, era inginer-șef la Direcția de Apă și Canalizare din Pașcani și consilier local PSD. Pe terenul concesionat a fost amenajat al doilea cabinet, în fața primului, pentru fiul ei, avocatul Codrin Toma.
În urma lucrărilor, calea de acces pentru primul cabinet a fost blocată. Din acest motiv a mai fost făcută o ușă de intrare prin scara blocului.
Pentru că au apărut discuții cu locatarii și asociația de proprietari, s-a căutat o altă cale de acces. Șeful Servicului de urbanism și amenajări teritoriale spune că, în anul 2008, Cabinetul de Avocatură ”Dorina Toma” a solicitat Primăriei Pașcani autorizație de construcție pentru lucrări de amenajare, printre care și transformarea unei ferestre în ușă de acces spre magazinul ”Lorimer”.
ȘMECHERII PE DOMENIUL PUBLIC
Primăria a emis autorizația solicitată pentru că spațiul de acces, care acum este în sediul Bibliotecii, era la acea vreme o pergolă deschisă.
La scurt timp, ea a fost închisă cu o ușă de metal la intrare. Se pare că investiția nu a fost făcută de Primărie, ci de cei care aveau interes, iar încăperea a fost folosită ani de zile, fără nici un contract, de cabinetul de avocatură, ca zonă de acces și așteptare pentru clienți. În anul 2011, la propunerea primarului Grigore Crăciunescu, a fost aprobată HCL nr. 36, din 29.04.2011, prin care s-a stabilit ca, în spațiul respectiv și cel de la mezanin, pe o suprafață de 497 mp, să fie amenajat noul sediul al Bibliotecii Municipale și să fie făcut studiul de fezabilitate. Totodată a fost anulată o hotărâre din anul 2006 prin care spațiul fusese scos la vânzare prin licitație. Ulterior, în anul 2015, atât zona de intrare cât și cea de la mezaninul blocului au fost înscrise în cartea funciară ca spațiu comercial, nu de acces pietonal.
Din succesiunea evenimentelor reiese foarte clar că dreptul de acces pentru Cabinetul de Avocatură pe ușa amenajată, cu ieșire în pergola dinspre ”Lorimer”, a încetat odată cu transformarea spațiului deschis, accesibil tuturor, în unul închis și folosit apoi fără contract de Cabinetul de Avocatură, apoi destinat pentru sediul nou al Bibliotecii.
“SOLUȚIA DE MIJLOC”, ÎN DAUNA INTERESULUI PUBLIC
Despre această situație, funcționarii de la Urbanism nu vor să vobească. În schimb se fac presiuni pentru acceptarea unei așa zise “soluții de mijloc”, total în defavoarea Bibliotecii, pentru a nu se ajunge la proces, iar cei responsabili să fie trași la răspundere, compromisuri care vor avea ca efect desființarea Secției de împrumut pentru copii.
Propunerea a fost menținută cu vehemență chiar dacă spațiul respectiv este dat în administrarea Bibliotecii Municipale și este insuficient pentru depozitarea fondului de carte.
Aceeași atitudine o are și viceprimarul municipiului. În urma discuțiilor purtate cu reclamanții, Cristian Rățoi a ajuns la concluzia că accesul la Cabinetul de Avocatură ar trebui să se facă prin sediul Bibliotecii, fără să țină cont de interesul public.
CONSILIERII HABARNIȘTI ȘI CU REA-CREDINȚĂ
Cum Primăria nu a fost în stare să găsească o rezolvare, problema a fost adusă în atenția consilierilor din Comisia de învățământ și cultură.
În mod surprinzător, unii consilieri, care ar trebui să apere interesul public, în acest caz al unei instituții de cultură, au luat apărarea și au căutat argumente în favoarea Cabinetului de Avocatură. Dezbaterile au avut loc în contextul în care ei au refuzat să viziteze noul sediul al Bibliotecii pentru a vedea la fața locului problema pusă în discuție.
De exemplu, consiliera PNL Monica Pleșcan era mai interesată de calea de acces a Cabinetului, decât de sediul Bibliotecii, și de prezența reclamantului la dezbateri.
Același consilier local a propus mutarea Secției de împrumut pentru copii în altă parte pentru ca spațiul public respectiv, al Bibliotecii, să fie pus la dispoziția unui cabinet privat de avocatură.
Și consiliera Liliana Perțu, de la PSD, a avut aceeași atitudine. În loc să sprijine Biblioteca Municipală, ea a adresat o serie de întrebări tendențioase directorului unității, cu scopul de a acoperi problemele nerezolvate de soțul ei, Iulian Perțu, cel care s-a ocupat de investiția de amenajare a noului sediu al instituției de cultură.
ȘEFII DE LA INVESTIȚII ȘI URBANISM, INTERESAȚI SĂ ACOPERE ILEGALITĂȚILE
De asemenea și șeful de la Investiții și-a permis să propună ca soluție reorganizarea Bibliotecii, așa încât Secția de împrumut pentru copii să fie transformată în spațiul de acces pentru Cabinetul de Avocatură. Ca să fie credibil, el i-a dezinformat pe consilieri că actualul sediu al Bibliotecii ar fi mai mare decât fostul sediu și că numărul de copii care obișnuiesc să împrumute cărți este tot mai mic. În realitate, actualul sediu al instituției are 477 mp, iar vechiul sediu 523 mp. De asemenea, în anul 2020, când Biblioteca și-a reluat activitatea de la jumătatea anului, erau înregistrați peste 7533 de cititori, aproape jumatate dintre ei activi, dintre care 676 sunt copii și elevi.
Și șeful Serviciului urbanism, din cadrul Primăriei Pașcani, a propus aceeași soluție, în favoarea Cabinetului privat de avocatură, contrar interesului public.
În loc să facă demersurile necesare pentru anularea autorizației de construcție și pentru a stabili cine și în ce context a fost închis și folosit spațiul de la intrarea Bibliotecii, Ciprian Prisecaru a propus anularea sau modificarea Hotărârii Consiliului Local Pașcani prin care a fost stabilit noul sediu al Bibliotecii.
Dezbaterile pe această temă s-au încheiat cu solicitarea consilierei Gabriela Nedelcu de a fi respectat interesul public și hotărârile aprobate în favoarea Bibliotecii Municipale. Ea a cerut seviciilor de specialitate, din cadrul Primăriei, sprijin și răspunsuri în scris până la următoarea ședință a Consiliului Local.
O AVERE CULTURALĂ, ÎN SACI
În cadrul aceleiași ședințe s-a discutat și despre faptul că noul sediu al Bibliotecii Municipale Pașcani este neîncăpător. Adminsitrația locoală știa de la începutul investițiilor că va fi nevoie de încă un depozit, dar tot timpul s-a spus că vor fi găsite soluții. Înainte de Crăciunul din 2019, Biblioteca Municipală primește acordul Primăriei de a intra în noul spațiu, în contextul în care vechiul sediu a rămas fără încălzire, după închiderea regiei locale de termoficare. Bibliotecarii reușesc ca în cinci luni de zile, cu eforturi uriașe și în condiții inumane, să mute peste 70 000 de volume.
Pentru amenajarea rafturilor au sărit în ajutor și pensionarii participanți la cursurile organizate de Bibliotecă, iar odată cu mutarea s-a făcut și inventarul cărților. În sediul vechi au rămas peste 85 000 de volume. Au fost puse în saci, pregătite pentru a fi mutate la subsolul Primăriei, la solicitarea fostului primar. Între timp a venit campania electorală, a fost ales un alt primar și a mai trecut un an de zile.
NOUL PRIMAR A UITAT DE PROMISIUNI
Inițial noul edil a lăsat să se înțeleagă că ar fi dispus sa mute sediul PNL, aflat în continuarea Bibliotecii, dar nu a făcut nimic în acest sens. De asemenea nu a dat voie ca în subsolul Primăriei să fie amenajat un depozit de carte al Bibliotecii, pe motiv că nu ar fi îndeplinite condițiile solicitate de conducerea unității. Din acest motiv și astăzi o parte din patrimoniul cultural al Pașcaniului a rămas depozitat în saci, în condiții improprii. O treime dintre ele sunt cărți rare, accesibile doar la sala de lectură, valoroase atât datorită conținutului, cât și pentru că nu mai sunt reeditate. Ele sunt căutate mai ales de elevi, studenți și profesori. La acestea se adaugă încă peste 1000 de cărți donate de scriitorul pășcănean Leonard Gavriliu, patronul spiritual al instituției. Este poate cea mai valoroasă bibliotecă privata de psihiologie, spune directoarea Bibliotecii.
O “SOLUȚIE” PERICULOASĂ
Cărțile rămase nu pot fi accesate decât cu mare greutate. În loc să pună la dispoziția Bibliotecii un depozit din subsolul Primăriei, edilul municipiului, Marius Pintilie, a propus conducerii unității să fie folosit în continuare vechiul sediu, iar pentru încălzire să fie cumpărate câteva aparate de aer condiționat.
Soluția edilului pune în pericol atât salariații, cât și cărțile. Pereții clădirii au început să se dărâme, la fel și acoperișul, iar instalația electrică este de zeci de ani de zile. Mai mult, toate rafturile metalice au fost demontate în vederea mutării. De asemenea, pentru amenajarea unui depozit de carte trebuie făcute investițiile necesare și obținute avizele de funcționare, mai ales de la ISU.
CU CARTILE ÎN TRAISTĂ, LA KILOMETRI DISTANȚĂ
Consilierii din Comisia de cultură și învățământ au venit cu diverse propuneri. Unii au fost de părere că fostele sedii de la DAC sau RAGCL ar putea fi transformate în depozite de carte, alții au propus închirierea unui spațiu adecvat. Totuși un depozit de carte aflat la câțiva kilometri de sediul Bibliotecii ar crea mari dificultăți în activitatea de împrumut. Practic cititorii care vor dori să citească vor trebui să aștepte câteva zile pentru onorarea comenzii, iar bibliotecarii să care cărțile cu sacoșele, pentru că instituția nu are o mașină în dotare. Ședința s-a încheiat cu solicitarea ca funcționarii de la Patrimoniu să găsească un spațiu adecvat pentru depozitul de carte.
Până când va fi găsită o soluție și voința politică necesară pentru astfel de decizii, rămâne valabilă întrebarea adresată de directorul Bibliotecii: ”Cultura mai reprezintă sau nu un aspect important pentru municipiul Pașcani?”