După ce fostul ministru al Transporturilor Dan Costescu anunţa, cu câteva luni în urmă, că CFR Marfă va returna ajutorul de stat în valoare de 380 milioane euro în anul 2018 pentru evitatea falimentului, Guvernul Cioloş, prin Ministerul Transporturilor, anunţă acum că nu se ştie dacă societatea de stat va trebui să înapoieze banii.
Actualul executiv lasă în biroul de la Palatul Victoria o adevărată „bombă“ pentru viitorul guvern, planificând privatizarea CFR Marfă începând cu primul trimestru al anului 2018. Cu toate acestea, în momentul de faţă, reorganizareea companiei CFR Marfă şi scoaterea la privatizare rămâne doar la nivel de strategie.
Mai mult, Comisia Europeană nu s-a pronunţat în cazul ajutorului de stat acordat statului pentru CFR Marfă în valoare de 380 milioane euro. Potrivit unui răspuns transmis de Ministerul Transporturilor revistei Capital, eventuala investigaţie derulată de Comisia Europeană, cu privire la susceptibilitatea unui ajutor de stat neconform faţă de CFR Marfă, se poate desfăşura pe un termen mediu de doi ani.
În această situaţie privatizarea CFR Marfă se îndreaptă spre al doilea eşec după ratarea vânzării din vara anului 2013. Guvernul tehnocrat şi Ministerul Transporturilor reuşesc doar să creioneze strategii fără a realiza niciun pas concret spre privatizarea societăţii CFR Marfă.
Întrebaţi dacă planul de privatizare include şi datoriile istorice ale companiei CFR Marfă convertite în acţiuni, oficialii Ministerului Transporturilor, au precizat că în anul 2013, Comisia Europeană a fost de acord cu conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni. „Ulterior, din cauza nefinalizării acestui proces de privatizare, Comisia Europeană a menţionat faptul că, cel mai probabil va declanşa o procedură de investigaţie privind măsurile de ajutor de stat acordate în favoarea CFR Marfă. Includerea în planul de privatizare a CFR Marfă a pachetului de acţiuni emise ca urmare a conversiei datoriilor companiei, în baza prevederilor legale se va realiza în funcţie de derularea eventualei investigaţii de către Comisia Europeană şi în conformitate cu strategia de privatizare a CFR Marfă, ce va fi aprobată de către Guvern, conform prevederilor legale“, conform răspunsului primit de la Ministerul Transporturilor.
„Scenariul privatizării ar fi fost mai avantajos decât scenariul lichidării“
Oficialii Ministerului Trabsporturilor ne-au mai explicat că decocamdată nu se poate discuta dacă CFR Marfă va returna ajutorul de stat prin care i s-a convertit în acţiuni o parte din datorii în anul 2013. „În contextul măsurilor luate la nivel naţional în anul 2013 pentru întărirea disciplinei economico-financiare, în vederea privatizării CFR Marfă, prin strategia de privatizare aprobată prin H.G. nr. 46/2013, s-a dispus efectuarea unui studiu, de către un consorţiu de societăţi de consultanţă, care au evaluat opţiunile pe care le avea la dispoziţie acţionarul societăţii pentru a soluţiona problema debitelor înregistrate de CFR Marfă către ANAF şi CFR SA – ipoteza lichidării societăţii versus ipoteza privatizării acesteia. Concluziile studiului au arătat că scenariul privatizării ar fi fost mai avantajos pentru acţionar decât scenariul lichidării societăţii, astfel că adoptarea unui mecanism de stingere a datoriilor, prin conversia acestora în acţiuni, în vederea privatizării nu implică elemente de natura ajutorului de stat, concluzie care reflectă şi poziţia statului român în această speţă. (…). Până la data definitivării unei eventuale investigaţii derulată de Comisia Europeană, cu privire la susceptibilitatea unui ajutor de stat neconform, investigaţie ce se poate desfăşura pe un termen mediu de doi ani, este prematur a se discuta de posibilitatea returnării ajutorului de stat, care la această dată nici nu este declarat ori investigat, de nicio parte, ca atare“, ne-au mai precizat oficialii MT.
Continuarea pe capital.ro