6.9 C
Paşcani
vineri, ianuarie 10, 2025

Când va renunța Primăria Pașcani la dosarul cu copii după actele pe care le are

Administrația locală din Pașcani nu știe exact dacă sunt sau nu necesare copiile după actele emise de Primărie la dosarele depuse de persoanele fizice sau juridice care solicită eliberarea avizului teritorial de funcționare.

În acest sens a fost inițiat un proiect de regulament care a fost pus în dezbatere publică pe site-ul Primăriei Pașcani, până pe 20 ianuarie a.c.

Unul dintre consilierii pășcăneni, Sorin Olariu, de la PSD, a propus modificarea proiectului de regulament deoarece apare obligativitatea prezentării acestor documente în copie sau conform cu originalul deși primăria le are pentru că ea le-a emis.

Solicitarea a fost făcută în baza Legii nr. 9/2023 care prevede că primăriile nu trebuie să solicite în copie de la beneficiar documentele emise. Olariu a mai atras atenția că și copiile după cartea de identitate pot fi trimise administrației locale în format electronic prin mail, nu neapărat xerox- copie la dosar. Consilierul local a solicitat modificarea regulamentului pentru ca funcționarii primăriei să nu mai respingă dosarele și acordarea avizelor pentru lipsa copiilor documentelor solicitate.

 

Întrebat de această situație, primarul, Marius Pintilie, a spus că va ține cont de propunere iar proiectul de regulament ar urma să fie modificat. Edilul a mai spus că atunci când au fost astfel de situații, primăria ar fi intervenit în sprijinul cetățenilor și chiar au eliberat duplicate după actele emise de adminstrația locală celor care nu le mai aveau.

 

Privitor la respectarea Legii nr. 9/2023, viceprimarul Claudiu Bodoașcă a spus că cerințele nu pot fi respectate deocamdată în majoritatea primăriiilor din țară, pe motiv că bazele de date ale serviciilor publice nu sunt corelate.

 

Așadar, se așteaptă modificarea proiectului de regulament și votarea lui în Consiliu Local. După aceea, pășcănenii nu vor mai fi nevoiți să prezinte copii la dosar după documentele emise de primărie.

Menționăm că administrația locală a implementat de curând un amplu proiect privind digitalizarea serviciilor publice din fonduri europene. Dincolo de achiziționarea unor echipamente și softuri precum și activarea portalului Primăria Digitală, beneficiile acestui proiect nu sunt vizibile în contactul direct cu funcționarii publici.

 

SOLICITARILE CONSILIERULUI SORIN OLARIU

Subsemnatul, Olariu Costel Sorin ,consilier local in cadrul Consiliului local Pascani, aduc in discutie urmatoarele puncte de vedere vis-a-vis proiectul aflat in dezbatere publica ;

„Propuneri privind PROIECT DE HOTĂRÂRE privind aprobarea Regulamentului privind procedura de eliberare a ACORDULUI TERITORIAL DE FUNCȚIONARE a persoanelor fizice autorizate și juridice care desfășoară activități de comercializare a produselor și serviciilor de piață în zone publice sau zone destinate folosinței publice aflate pe raza administrativ – teritorială a Municipiului Pașcani”.

1. Titlul proiectului nu face referire la persoanele fizice si juridice care isi desfasoara activitatea pe raza UAT Pascani pe domeniul privat apartinand proprietarilor persoane fizice si juridice.

2. Proiectul nu respecta prevederile Legii nr.9 din 4 ianuarie 2023, art.2 si 3.

Articolul 2
(1) Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail, asigurând condițiile prevăzute de reglementările legale privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal.
(2) Toate instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, au obligația să publice o adresă de e-mail pentru primirea în format electronic a copiei după cartea de identitate, pe punctul de contact unic electronic și pe pagina proprie de internet.
(3) Fiecare instituție publică, organ de specialitate al administrației publice centrale sau locale, precum și persoana juridică de drept privat care, potrivit legii, a obținut statut de utilitate publică sau este autorizată să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, sunt obligate să elimine cerința de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent.
(4) În cazul în care persoana se prezintă cu copia legalizată după document, în scopul furnizării serviciului public, instituția publică, organul de specialitate al administrației publice centrale sau locale ori persoana juridică de drept privat care, potrivit legii, a obținut statut de utilitate publică sau este autorizată să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, este obligată/obligat să o accepte.
5. Articolul 2^1 se modifică și va avea următorul cuprins:
Articolul 2^1
(1) Se interzice instituțiilor publice, organelor de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituții publice, organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică.
(2) Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, solicită entităților care au emis documentele prevăzute la alin. (1), în format electronic, copii sau extrase ale acestora, în baza consimțământului expres al beneficiarului serviciului public, prevederile art. 2 alin. (2) și ale art. 4 aplicându-se în mod corespunzător.
6. După articolul 2^1 se introduce un nou articol, articolul 2^2, cu următorul cuprins:
Articolul 2^2
(1) Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcții publice, precum și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziții publice.
(3) Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor sau obiectelor prevăzute la alin. (1).
7. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:
Articolul 3
Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, sunt obligate să accepte documentele eliberate de către persoanele juridice de drept public sau de drept privat în format electronic, care au o semnătură electronică calificată sau avansată, definite potrivit prevederilor art. 3 pct. 11 și 12 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014, în scopul furnizării serviciilor publice către beneficiar.

Potrivit celor enuntate mai sus, propun retragerea proiectului si modificarea acestuia conform legislatiei in vigoare.

 

Recomandări