
În pofida reducerilor bugetare prognozate, marile obiective de investiții destinate regiunii Moldovei trebuie să continue. În următorii cinci – șase ani, vor fi implementate sau duse cât mai aproape de recepție, proiecte strategice din domeniul infrastructurii rutiere și feroviare, în Sănătate, Energie și Agricultură.
În primul rând, vitală este realizarea unei țesături de autostrăzi și drumuri expres care să lege Moldova de provinciile istorice Muntenia, Transilvania și Dobrogea.
1) Autostrada „Moldovei” (A7): cele 13 segmente dintre Ploiești și Pașcani vor fi gata în 2026. Deci, din toamna anului viitor, se va circula neîntrerupt pe autostradă între București și Pașcani. Etapa a II-a, Pașcani – Suceava – Siret va fi finanțată prin Programul Transport, termen limită 2030
2) Autostrada „Unirii” (A8: Ungheni – Iași – Tg. Neamț – Tg. Mureș) a intrat în execuție. Două tronsoane, peste 50 de kilometri, au ca termen de finalizare 2026. Celelalte vor fi realizate etapizat, multe urmând a fi gata până în 2030. Podurile rutiere de peste Prut, de la Ungheni, proiectate în regim de autostradă, sunt în plin șantier și vor fi terminate anul viitor
3) Importante rute comerciale, cu impact direct în economia regională, vor fi și drumurile expres:
a) Piatra Neamț – Bacău (în licitație)
b) Focșani – Brăila (cu extensie către Galați) – Tulcea. Porțiunea Focșani – Brăila e în licitație, bucata Brăila – Galați este în execuție, podul peste Dunăre de la Brăila și drumurile de legătură de pe ambele maluri au fost deschise deja traficului auto
c) Pentru conexiunea cu A7, va fi realizat și drumul expres Botoșani – Suceava. Din A7 ar urma să plece un alt drum expres pe traseul Tișița – Albița
Toate aceste rute rapide vor conecta Moldova de centrul Europei, de Capitală, de porturile de pe Dunăre (Brăila, Galați, Tulcea), dar și de cel maritim de la Constanța. În aceste condiții, vom recupera decalajul economic față de celelalte regiuni ale țării, vom atrage investiții, iar salariile vor crește. Bunăstare, nu austeritate!
4) Spitalul Regional de Urgență Iași, obiectiv medical de interes regional, a fost întârziat din cauza contestațiilor la licitația de execuție. Chiar și așa, unitatea spitalicească trebuie finalizată, dotată și deschisă pacienților cel târziu în 2029 – 2030
5) Canalul Siret – Bărăgan, gândit strategic cu rol de protecție împotriva inundațiilor și pentru irigații în agricultură va intra, în sfârșit, din acest an în șantier. Cu o lungime de aproape 200 de kilometri ar urma să aducă apele Siretului către terenurile agricole din sudul Moldovei și cele din Bărăgan. Lucrările pentru canalul Siret – Bărăgan vor începe în toamnă pentru primii 35 de kilometri, a anunțat recent ministrul Agriculturii
6) Pentru hidrocentrala de la Pașcani, două oferte au fost înscrise la licitația pentru achiziția și montarea echipamentului hidromecanic pentru barajul viitoarei acumulări. Termenul estimat pentru punerea în funcțiune a obiectivului este luna august 2027
7) Modernizarea tronsonului de cale ferată Roman – Iași – Frontieră e pe lista de priorități. Investiția vizează refacerea infrastructurii feroviare pe distanța Roman – Pașcani – Iași – Ungheni, cu o lungime de aproximativ 140 km. Scopul final este sporirea siguranței, dar și creșterea vitezei maxime până la 160 km/oră
Acestea sunt investițiile pe care PSD Iași le va susține cu toată forța filialei, pe care le vom monitoriza și impulsiona cu toate mijloacele posibile. (P)
Bogdan Cojocaru – deputat PSD iasi, presedinte PSD Iasi