Din păcate, lipsa de viziune, managementul defectuos și lipsa investițiilor au adus aceste sectoare în pragul falimentului. Aceasta este situația societății de transport marfă și pe același traseu se află și Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători.
Au refuzat orice intenție de reformă, călătorii nu mai sunt o prioritate și singura șansă de prelungire a agoniei sunt sumele compensatorii și subvențiile de la bugetul de stat.
Asta în situația în care marea parte a transportului de persoane și de marfă s-a mutat de pe feroviar pe rutier, acolo unde operatorii s-au adaptat economiei de piață.
Am discutat aceste aspecte cu noul președinte al Autorității de Reformă Feroviară, dl. Mihai Barbu, atât la sediul instituției cât și la una dintre societățile care repară si modernizează vagoane și autotrenuri pentru transportul feroviar, Electroputere VFU Pașcani.
Am mai spus-o și cu alte ocazii: cele 5 societăți românesti de acest tip, au capacitatea și specialiștii pentru a produce vagoane, autotrenuri și tramvaie competitive și o fac cu succes, doar că au nevoie de predictibilitate, de o relație corectă cu Societatea Națională de Transport Feroviar, principalul beneficiar și de plata la timp a facturilor, în cadrul contractelor derulate.
Cred că este foarte corectă poziția dlui președinte Mihai Barbu, care își dorește o reformă reală a societăților de transport feroviar, pregătirea lor pentru momentul liberalizării pieței, astfel încât ele să devină competitive, accentul pus pe investițiile pentru eficientizarea transportului pe CFR și îmbunătățirea serviciilor pentru călători.
Este nevoie de o dezbatere serioasă cu toate părțile implicate în acest domeniu, inclusiv cu Ministerul și Comisiile de specialitate din Parlament, pentru a defini câteva direcții strategice, un plan de restructurare a societăților feroviare de stat și proiecte concrete pentru modernizarea transportului feroviar.
Am apreciat cu toții vagoanele modernizate la Electroputere VFU Pașcani, în cadrul proiectelor PNRR, dar și parcul propriu de trenuri, pregătite pentru transportul feroviar din România, inclusiv autotrenul LEON, producție proprie a societății.
Este bine cunoscut faptul că toate cele 5 societăți de profil, care repară si modernizează materialul rulant, sunt societăți private românești, capabile să asigure aceste servicii și cu specialiști foarte buni. Mai mult, ele susțin pe orizontală foarte multe societăți românești, care furnizează peste 80% din componentele necesare proceselor de producție.
O strategie de investiții eficientă în unități de transport pe calea ferată din România ar îmbunătăți condițiile de călătorie, ar asigura continuitatea acestor societăți de profil feroviar și în acest fel, o componentă importantă a industriei românești.
Sorin Năcuță – deputat PNL Iași