- Este vorba de includerea în contracte a unei penalități de întârziere de 0,5% pe zi în cazul nerespectării termenului de plată al facturilor, procent considerat excesiv
- Completul de judecată nu numai că a admis acțiunea, dar a amendat Vodafone cu 50.000 de lei și a dispus eliminarea clauzei din toate contractele firmei, circa 2,9 milioane. Firma de telefonie a depus apel
- De-a lungul timpului, Vodafone a trebuit să elimine și alte clauze abuzive după acțiuni în instanță ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor
Trei cereri ale reclamantului
Pe 20 octombrie 2023, Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Nord-Est, cu sediul la Iași, a învins gigantul Vodafone într-un proces pe care îl intentase, cu zece luni mai devreme, la Tribunalul București.
În acțiune, Comisariatul relata faptul că, la finalul lui 2022, fusese sesizat de două persoane fizice legat de faptul că acestea considerau drept abuzivă și disproporționată o clauză inclusă de operatorul de telefonie mobilă în contractele pe care le semnaseră cu acesta. Clauza era următoarea: „în cazul nerespectării termenului de plata, se aplică penalităţi de întârziere de 0.5%/zi de întârziere din suma scadentă neachitată, cu titlu de daune moratorii, până la plata întregii sume scadente”.
După o analiză de câteva luni, Comisariatul a dat dreptate petenților și a cerut Tribunalului București să oblige Vodafone la eliminarea clauzelor contractuale abuzive, să aplice firmei o sancţiune contravenţională în cuantumul ei maxim legal prevăzut de lege și să modifice contractele aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor respective.
De 27 de ori mai mare decât a stabilit BNR
În motivarea cererii, inspectorii din Iași au argumentat, în primul rând, faptul că această clauză nu a fost negociată direct cu consumatorul, fiind inserată în contracte de adeziune și „este contrară bunei-credinţe, deoarece a fost stabilită exclusiv în favoarea operatorului economic”.