De astăzi, cumpărăturile obișnuite vor scoate mai mulți bani din portofelele românilor. Intră în vigoare modificările fiscale care aduc scumpiri în lanț: TVA mai mare pentru alimentele de bază și accize noi sau majorate pentru băuturile alcoolice.
Impactul noilor măsuri valbile de astăzi nu e doar pe bonul de la supermarket, ci și în restaurante, librării sau turism.
Ce înseamnă TVA mai mare pentru coșul zilnic?
TVA-ul redus la alimentele de bază crește de la 9% la 11%, iar pentru unele produse care aveau TVA de doar 5% – cum ar fi pâinea, noua cotă este tot de 11%. Aparent, diferența pare mică. Dar când aduni fiecare bănuț, se simte. O sticlă de ulei de floarea-soarelui care costa 10 lei, de exemplu, va costa de acum 10,18 lei. Un litru de lapte care se vindea cu 7,50 lei va urca la 7,66 lei, iar un kilogram de brânză telemea, cu preț de 35 de lei, va fi cu 70 de bani mai scump. O pâine care costa 4 lei ar putea ajunge la 4,08 lei, dar aici rămâne de văzut și „rotunjirea” pe care comercianții o vor aplica prețurilor, și care adesea este în sens crescător.
Cărțile, meniurile și turismul, și ele mai scumpe
TVA-ul crește la 11% și pentru cărți, biletele la spectacole sau serviciile din HoReCa – adică hotelur, restaurante, cafenele. Așadar, un prânz de 50 de lei la restaurant va costa cu cel puțin 1 leu în plus. O carte de 60 de lei va avea un preț de raft de aproape 61,10 lei.
Până acum, vinul liniștit, adică tipul cel mai obișnuit de vin, era exceptat. De azi, însă, producătorii vor plăti o acciză de 10 lei pe hectolitru. Deși suma pare mică, poate deveni un pretext de scumpire: o sticlă de vin românesc de 0,75 l ar putea fi mai scumpă cu 10-15 bani, poate mai mult dacă se adaugă și alte costuri.
Speculanții de prețuri, avertizați de economiști
Cei care vor să profite și să umfle prețurile mai mult decât justifică taxele ar trebui să se gândească de două ori, avertiza, recent, economistul Dan Chirleșan din Iași. Decizia comercianților de a crește prețurile doar pe motivul TVA-ului va fi cântărită de piață. Dacă exagerează, consumatorii vor reacționa și le vor sancționa comportamentul. Mai devreme sau mai târziu, o scădere a vânzărilor le va arăta cât de tare „au călcat pe greblă”, potrivit economistului.