Drumurile judeţene ar putea ajunge să fie pavate cu bancnote. Planurile de investiţii ale reprezentanţilor Direcţiei Judeţene de Administrare a Drumurilor şi Podurilor (DJADP) se bazează pe fonduri de aproximativ 90 milioane euro.
Suma ar fi cea mai mare alocare făcută vreodată în lucrările de refacere a infrastructurii rutiere din judeţ şi ar permite reabilitarea a aproape jumătate din traseele incluse în masterplanul drumurilor judeţene întocmit în noiembrie 2013.
„Sunt mulţi factori de care depinde alocarea unui asemenea volum de fonduri, dar posibilitatea este reală. De fapt, este pentru prima dată când suntem atât de aproape de a putea investi serios în drumurile judeţene. Deocamdată, suntem la nivelul discuţiilor, dar în cursul acestui an am putea demara procedurile pentru lansarea masterplanului judeţean“, a declarat directorul DJADP, Daniel Minciună.
Concret, către DJADP ar urma să fie dirijată o cotă importantă din fondurile alocate de Comisia Europeană pentru decontarea lucrărilor efectuate până acum la Aeroport pe banii Consiliului Judeţean. Din această direcţie ar urma să fie investite în drumuri 25 de milioane de euro, intenţia fiind anunţată de reprezentanţii CJ încă de anul trecut.
O sumă echivalentă ar putea proveni din creditul pe care conducerea CJ îl negociază cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, tot pentru lucrări de infrastructură. Diferenţa de 40 milioane euro ar putea fi obţinută tot din partea CE, după ce instituţia europeană va aproba forma finală a masterplanului general de transporturi al României şi va oferi posibilitatea depunerii de proiecte pentru reabilitarea de drumuri de interes regional. Pentru aceasta, între CJ Iaşi şi CJ Suceava a fost încheiat în vara anului trecut un acord de asociere, care vizează reabilitarea în comun a drumurilor judeţene de pe traseul Iaşi – Gropniţa – Focuri – Cotnari – Sireţel – Lespezi – Budeni – Dolhasca – Liteni – Udeşti – Bosanci – Ipoteşti – Suceava. Pe raza judeţului Iaşi, valoarea lucrărilor a fost estimată la 220 milioane lei. Acesta este de altfel şi singurul proiect identificat concret ca prioritar.
„În rest, suntem în derularea procedurilor de întocmire a 26 de studii de fezabilitate care vor stabili viabilitatea principalelor rute din judeţ şi implicit modul în care se va face finanţarea. Rămâne ca plenul CJ să aprobe momentul în care vor fi scoase la licitaţie diversele lucrări şi felul în care se va face aceasta. Avem 8 subaxe de transport considerate prioritare. Putem să le scoatem la licitaţie pe tronsoane, sau câte o subaxă de 25 km deodată“, a spus Minciună. Conform aprecierii acestuia, lucrările majore de investiţii în infrastructura rutieră a judeţului ar putea începe în 2016, până la sfârşitul acestui an urmând să fie redactate studiile necesare şi să fie organizate licitaţiile de lucrări.
Până la demararea unor lucrări importante, conducerea DJADP va trebui să obţină din partea CJ fondurile necesare lucrărilor curente de întreţinere a drumurilor şi pentru efectuarea unor investiţii minore.
Astfel, o sumă de aproximativ 15 milioane lei ar urma să acopere decontarea lucrărilor de deszăpezire din această iarnă, programul de plombări, cel de pietruiri şi diverse studii de trafic. La capitolul investiţii, DJADP va solicita 70.000 lei pentru finalizarea lucrărilor de reabilitare a drumului Sineşti – Lungani, 59.000 lei pentru un studiu la A.I. Cuza şi două milioane de lei pentru refacerea drumului Trifeşti – Hermeziu.
Sursa ZIARUL DE IASI