
Iașul, al doilea oraș ca mărime a populației din țară, nu a cunoscut, până acum, și o dezvoltare economică pe măsura anvergurii sale. Însă, acest lucru este pe cale să se schimbe, următorii patru ani fiind decisivi.
Trei ingrediente sunt absolut necesare. Infrastructura rutieră modernă, parcurile industriale și forța de muncă bine pregătită vor contribui decisiv la evoluție.
1) Un element important în dezvoltarea viitoare a Iașului este infrastructura rutieră. Lucrările mari la construcția de autostrăzi și a drumurilor de legătură din interiorul județului deschid noi orizonturi pentru mobilitate și accesibilitate.
* din cei 305 km ai autostrăzii „Unirii” (A8) Ungheni – Iași – Tg. Mureș peste 250 km sunt în implementare (proiectare și execuție) și proceduri de licitație. Finanțarea, miliarde de euro, este asigurată din fonduri europene, PNRR și
Programul Transport.
* din cei 438 km ai autostrăzii „Moldovei” (A7) Ploiești – Pașcani – Suceava – Siret, 27% sunt deschiși traficului rutier, 50% în șantier, iar 23% în licitație. Anul viitor se va circula pe întreaga rută de la Pașcani la Ploiești (319 km) și mai departe până la București doar pe autostradă. Finanțarea este asigurată integral PNRR + Programul Transport.
Mobilitatea sporită va aduce cu sine investiții de anvergură, va stimula producția și comerțul. În plus, construcția de autostrăzi pe raza județului nu doar că va îmbunătăți infrastructura, dar le va oferi ieșenilor noi oportunități de angajare și dezvoltare profesională.
2) Al doilea motor pentru dezvoltarea Iașului este reprezentat de parcurile industriale. Facilitățile pentru investitori se vor traduce în crearea de noi locuri de muncă, mai multe și mai bine plătite, va crește producția, stimulându-se, totodată, colaborarea și inovația. Parcurile industriale vor facilita transferul de tehnologie și know-how, încurajând companiile să adopte practici sustenabile și inovatoare.
Din păcate, în momentul de față, din cele peste 100 de parcuri industriale funcționale la nivel național, doar unul singur se află pe raza județului, cel de la Miroslava. Construirea în ritm alert și operaționalizarea parcurilor din Lețcani,
Holboca și Pașcani, de la intersecția A7 cu A8, trebuie să fie țintele clasei politice locale, indiferent de culoarea politică.
3) Ultima, dar poate cea mai importantă componentă, este forța de muncă bine pregătită. Absolvenții de studii superioare, Iașul are anual o populație studențească de peste 50.000 de persoane, și cei de școli profesionale reprezintă atuurile pentru o dezvoltare de durată. Tinerii pregătiți în diverse domenii de activitate reprezintă un potențial enorm pentru acest oraș.
Acest flux este esențial pentru piața muncii, sporind inovația și competitivitatea în
diferite industrii.
Iașul înregistrează un spor pozitiv al populației, fiind considerat un oraș magnet. Nu doar localnicii, ci și multe persoane din alte zone ale regiunii sau chiar din străinătate aleg să se mute aici, datorită condițiilor favorabile de muncă și trai și perspectivelor pe termen mediu și lung.
Cu o strategie bine definită și o colaborare între autoritățile locale, centrale,mediul de afaceri și instituțiile de învățământ preuniversitar și superior, Iașul are toate premisele pentru a deveni un model de succes în anii ce vor urma. (P)