Dependenţa digitală e mai răspândită decât adicţia de droguri sau de jocuri de noroc printre copiii din România. Iar în marile oraşe, cea mai mare îngrijorare a părinţilor este legată de conţinutul de pe telefoanele mobile ale celor mici, cu precadere de pe reţelele sociale. Soluţia specialiştilor în domeniu este introducerea educaţiei digitale ca disciplină şcoară pentru toţi elevii.
71% dintre elevi declară că stau zilnic pe Tik tok, 66 la sută petrec timp pe Instagram și cel mai grav e că aproape toţi copiii spun că au învățat singuri regulile internetului. Drept dovadă, o treime a avut conturile sparte, iar 20 la sută au fost hărtuiți și au primit materiale cu conținut sexual.
Adolescenţii petrec în fiecare zi 2, 3 ore pe jocuri video, şi peste o mie de ore pe an în mediul digital. De multe ori, după problemele digitale, urmează adicţia de tutun, droguri, alcool, mâncat excesiv şi gambling.
Cum se traduce asta în cifre? România cheltuie 1,35 miliarde de euro pe an din cauza efectelor dependenţelor copiilor. Adica 0, 4 % din produsul intern brut.
Mai simplu, e suma cu care se puteau construi de exemplu 48 de bazine olimpice de înot sau se putea plati încălzirea a 70 la suta dintre gospodăriile din țara noastră. Ori, banii se puteau folosi la renovarea unor școli sau construcția unor secții de spitale. Deși procentul nu pare uriaș, ascunde pierderi uriașe în ceea ce privește educația, sănătatea și siguranţa şcolarilor şi preşcolarilor din România.
Dincolo de calcule, în lupta cu dependenţele scăpate de sub control, România riscă să piardă copiii mai ales în abandonul şcolar.
„Poate în orașele mari există servicii de consiliere sau poate că părinții au suficienți bani pentru a-i duce la cabinetele de psihologie, dar la nivel național și în special în mediul rural lipsesc cu desăvârșire. Școala e un factor important, e nevoie de educație digitală, de fapt educație pentru sanatate”, a declarat George Roman, director programe Salvați copiii.
Specialiştii recomandă toate aceste informaţii în curricula şcolară, aşa cum se întâmplă în străinătate.
„Ce presupune Instagram, ce prespune Facebook ce presupune Snapchat, ce presupune Tik Tok-ul. Haideți copii să ne uitam cum sunt algoritmii, cum gândesc ăia din spate, cum ne atrag, cum ne fac să cumpărăm, ce e în spatele jocului, când te pune ăla să întorci o carte, normal că după aceea te apuci de jocuri de noroc”, a declarat Laura Cosoi, Asociația Eu te iubesc.
„Nu sunt fan ideii unei singure discipline care sa se refere la acest subiect, fie că ne referim la cultură civică, fie că ne referim la dirigenție, fie că ne referim la psihologie, să încercăm să transmitem acest semnal de alarmă”, a declarat Mihai Ghigiu, Comisia de învățământ Camera Deputaților.
Deocamdată, aceste elemente sunt prevăzute doar în materii opţionale din curricula şcolară.
