Multe persoane devin victime ale infractorilor care, profitând de lipsa de informare sau neatenția acestora, prin diverse metode le induc în eroare, le sustrag bani sau bunuri de valoare din locuință.
Metode folosite de infractori:
- Metoda ,,DECLINAREA DE CALITĂȚI OFICIALE FALSE” – este un mod de înșelăciune combinat cu furtul din locuințe, realizat de către persoane care pretind că sunt reprezentanți ai firmelor de electricitate, gaz, primărie sau că prestează anumite activități sau servicii obligatorii (deratizare, verificări centrale termice, verificări instalații gaz, coșerit), având asupra lor elemente de identificare pretinse a fi emise de către instituțiile respective, dar care sunt false.
- Metoda „ ACCIDENTUL” – constă în realizarea contactului telefonic cu persoana care ar putea fi înșelată, căreia i se comunică faptul că un membru al familiei sale a fost implicat într-un accident rutier soldat cu urmări grave, iar pentru diminuarea consecinţelor legale şi/sau medicale ale evenimentului se solicită o sumă importantă de bani.
- Metoda „ACOPERIŞUL” sau „BURLANUL“ – este un tip de înşelăciune care constă în oferirea de servicii de reparații din partea unor „meşteri”, în special a burlanelor și acoperișurilor, la un preț atrăgător, iar după executarea lucrărilor se solicită un preț mult mai mare pentru munca prestată.
- Metoda „PREMIUL” sau „SUNTEȚI FERICITUL CÂȘTIGĂTOR AL UNUI PREMIU! ”- victimele sunt anunțate că au câștigat diverse premii de la magazine sau societăți comerciale, dar pentru a intra în posesia lor trebuie să achite o taxă.
- Metoda „COMIS VOIAJOR“ – oferirea spre vânzare la un preț „minim“, greu de refuzat, de către vânzători ambulanți, a diferitelor produse (veselă, tacâmuri ambalate în cutii intens colorate și cu o reclamă pe măsură). În realitate se oferă spre vânzare produse de slabă calitate sau contrafăcute la prețuri mari.
- Metoda ,,STRÂNGERE DE FONDURI PENTRU PERSOANE BOLNAVE” – victimele sunt acostate pe stradă sau contactate direct la domiciliu de persoane străine care sub pretextul că adună fonduri pentru diverse culte religioase sau pentru cazuri sociale sau medicale, solicită ajutor bănesc, mizând pe starea emoțională și sensibilitatea victimei când vine vorba de suferință, boală, neajunsuri.
Vă prezentăm pe scurt câteva sfaturi menite să îi ţină departe pe infractori:
- Dacă sunteți anunțat telefonic despre un eveniment tragic, nu lăsați emoțiile să vă copleșească! Poate fi o metodă de înșelăciune. Nu vă bazați pe cele relatate prin telefon de un necunoscut! Încercați să contactați imediat persoana la care se face referire sau o altă persoană de încredere pentru a verifica informațiile primite;
- Nu oferiți date personale sau sume de bani dacă sunteți abordați, direct sau telefonic, de persoane necunoscute, sub pretextul unor presupuse câștiguri;
- Pe internet, accesați direct site-ul de care sunteți interesați. Evitați link-urile trimise prin email;
- Nu acceptați propunerile tentante venite din partea persoanelor necunoscute (ex. schimb de bijuterii, reparații la acoperișul casei, etc). Produsele oferite spre vânzare sau schimb pot fi de slabă calitate sau contrafăcute. Efectuarea unor lucrări de reparații sau întreținere la domiciliu poate fi un pretext pentru infractori de a pătrunde în locuință în vederea sustragerii de bunuri;
- Nu dați sume de bani unor persoane necunoscute care pretind un avans pentru efectuarea unor lucrări sau pentru achiziționarea unor bunuri și nu transferați sume de bani în țară sau în străinătate fără o informare temeinică;
- Nu acceptați sprijinul venit din partea unor persoane necunoscute care se oferă să vă ajute la retragerea unor sume de bani de la bancomant sau la aparente erori ale acestuia;
- Atunci când doriți să scoateți bani de la bancomant asigurați-vă că nu sunt persoane poziționate prea aproape de dumneavoastră care ar putea să observe codul PIN introdus.
Foarte important!
În cazul în care considerați că ați fost victima unei înșelăciuni, anunțați Poliția la numărul unic de urgență 112.