A fost sau nu cuminte Iaşul? Iată ce-i aduce „Moşul” Cîţu în programul de guvernare! „Ziarul de Iaşi” a parcurs imensul document şi a extras principalele alocări pentru judeţ, cu unele comparaţii relevante, acolo unde a fost cazul. Per total, ca o primă impresie, nu stăm deloc rău. Trebuie însă să avem în vedere că e vorba de un document cu multe intenţii, şi nu unul cu etape, finanţări, alocări, termene etc.. Ne angajăm însă public să urmărim acest document, pas cu pas, în tot mandatul care urmează
Programul de guvernare 2020-2024 se arată foarte generos cu Iaşul. Mai multe investiţii care ar urma să fie demarate sau continuate vizează judeţul şi întreaga regiune. Sunt menţionate autostrăzile A7 şi A8, construirea spitalului regional de urgenţă, construirea sediului Operei, implementarea proiectului privind trenul metropolitan, finalizarea unor studii de fezabilitate pentru reabilitare a unor tronsoane de cale feroviară etc. Iată ce conţine planul pe care au bătut palma PNL, USR PLUS şi UDMR în privinţa marilor proiecte ale Iaşului!
Sănătate – Sunt prevăzute investiţii în unităţi sanitare noi, inclusiv extinderi ale spitalelor existente şi finalizarea proiectelor celor existente:
– investiţii în infrastructură medicală oncologică, la Iaşi, dar şi la Bucureşti, Cluj şi Timişoara;
– investiţii în institutele de boli cardiovasculare şi în secţiile cardiovasculare din municipiile reşedinţă de judeţ. Amintim că, la Iaşi, mai exact în spatele Fabricii de Antibiotice, ar urma să fie ridicată o unitate medicală cu acest profil cu finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
Cultură – Intră între priorităţile noii guvernări construirea unui sediu propriu pentru Opera Naţională Română Iaşi. Programul de guvernare subliniază că Opera ieşeană îşi ţine spectacolele în clădirea Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri”. „Având în vedere faptul că, din punct de vedere acustic, sălile de teatru sunt diferite de cele dedicate genului liric specific teatrului, este nevoie de o sală nouă. Noul edificiu va fi proiectat cu respectarea specificului sălilor de operă, dar care va cuprinde şi elementele tehnice necesare pentru acoperirea altor genuri muzicale sau de arte ale spectacolului, respectiv cu dimensiuni, tehnică de scenă, acustică şi design adecvat. Valoarea totală a investiţiei se ridică la 15 milioane de euro”, prevede documentul.
Transport rutier – Autostrăzile şi drumurile expres din ţară sunt trecute în revistă la preţurile iniţiale, din vremea elaborării Master Planului General de Transport.
– Autostrada A8, Tg. Mureş – Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni (aprox. 311 km) – 36 miliarde de lei, cf. M.G.P.T.;
– Autostrada A7, Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani-Suceava-Siret (421 km) – 8,2 miliarde de lei, fără TVA;
– în program apare şi autostrada A13 Bacău-Braşov (160 km) – 8,8 miliarde de lei fără TVA, continuată cu segmentul Braşov-Sibiu (125 km) – 7,1 miliarde de lei fără TVA.
Transport feroviar – Infrastructura de cale ferată aferentă zonelor metropolitane are şanse de dezvoltare prin încheierea de acorduri de parteneriate cu administraţiile publice locale în marile centre urbane din ţară, între care şi Iaşul, se arată în programul de guvernare.
Este vizată de asemenea creşterea vitezei tehnice şi comerciale prin implementarea programelor QuickWins pe 1001 km din reţeaua feroviară. E vorba de Paşcani-Iaşi, alături de alte segmente precum Timişoara-Arad, Bucureşti-Braşov, Bucureşti-Buzău, Bucureşti-Craiova şi Bucureşti-Piteşti. Valoarea estimată a investiţiilor se ridică la 1,7 miliarde de lei.