Linia de cale ferată Pașcani – Dărmănești face parte din rețeaua TEN-T și este o linie importantă a rețelei de cale ferată din România, ce preia traficul internațional european de pe cele 2 coridoare centrale aflate pe teritoriul României și face legătura Coridorului Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu țările din sud – estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) și țările din nord – estul Europei (Republica Moldova, Ucraina).
Lucrarea va costa în total aproape 1,3 miliarde de euro și va dura trei ani. Linia Pascani – Darmanesti face parte din Magistrala 500 București Nord – Ploiești Sud – Buzău – Focșani – Mărășești – Adjud – Bacău – Pașcani – Verești – Suceava – Vicșani și se află în administrarea și exploatarea C.N.C.F. „C.F.R.” – S.A. Sucursala Regională de Căi Ferate Iași.
Linia are o lungime de 68,8 km și este:
– linie dublă şi electrificată pe distanţa Pașcani – Suceava Nord, având o lungime 62,74 km, reprezentând 91% din traseu.
– linie simplă electrificată, pe distanţa Suceava Nord – Dărmănești, având o lungime de 6,01km, reprezentând 9% din traseu.
Viteza maximă pe această linie, conform Livretelor cu mersul trenurilor de călători şi de marfă 2020/2021, este de 71,3 km/h pentru trenurile de călatori, iar pentru trenurile de marfă este de 15,03 km/h.
Obiectivele generale ale implementării proiectului vizează:
Îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de marfă și, respectiv minim, la 160 km/h pentru trenurile de călători;
Îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport pe tronsonul de linie de cale ferată Pascani – Darmanesti, fapt ce va contribui la dezvoltarea pieței interne cu scopul de a crea condițiile pentru creșterea volumului investițiilor, promovarea transportului durabil și a coeziunii în rețeaua de căi ferate europene;
Îmbunătățirea siguranței traficului feroviar, a confortului pentru publicul călător, astfel încât să fie îndeplinite condiții pentru atragerea acestuia pe segmentul feroviar;
Diminuarea efectelor adverse asupra mediului;
Creşterea capacităţii de tranzit.
În vederea realizării obiectivelor menționate, se vor executa următoarele lucrări:
- Îmbunătățirea geometriei traseului de cale ferată prin mărirea razei curbelor pentru obținerea vitezei maxime de 160km/h (dar care în viitor să permită dezvoltare unor viteze de 200km/h doar prin modificare rampei supraînălțării acolo unde este cazul) și realizarea lungimilor egale ale curbelor de racordare de la capetele curbei circulare, corespunzătoare vitezei de 200 km/h;
- Reabilitarea sau construirea de poduri, podețe și pasaje superioare pe același amplasament sau pe amplasamente noi;
- Sistematizarea stațiilor și a haltelor de mișcare pentru asigurarea lungimii utile de 750m la liniile de primire – expediere, pentru amplasarea instrucțională a aparatelor de cale conform nivelului de viteză proiectat și pentru asigurarea distanței dintre linii suficientă pentru amplasarea peroanelor;
- Reabilitarea punctelor de oprire;
- Reabilitarea trecerilor de nivel și dotarea tuturor trecerilor la nivel cu instalație BAT;
- Reabilitarea instalațiilor de electrificare în stații la noua configurație a acestora și în linie curentă;
- Reabilitarea instalațiilor de energoalimentare;
- Montarea de încălzitoare de macazuri;
- Amenajări în stațiile și halte de mișcare pentru accesul publicului călător la/de la trenuri și protecția acestuia (peroane late sau normale având înălțimea de +0,55m față de NSS, pasarele pietonale, garduri de protecție, etc);
- Dotarea celor 7 puncte de secționare cu instalație de centralizare electronică;
- Introducerea instalației blocului de linie integrat pe întreaga secție;
Introducerea sistemului de siguranță ERTMS – ETCS Nivel 2, inclusiv a sistemului GSM-R.