1.3 C
Paşcani
joi, decembrie 26, 2024

Ieftiniri, scumpiri şi alte modificări de la 1 aprilie

În prima zi a lunii aprilie intră în vigoare câteva normative prin care vor scădea preţurile la gaze şi la medicamente, dar vor creşte accizele la ţigări. Piaţa laptelui ar putea fi invadată de importuri, feroviarii se pregătesc de proteste, iar transportatorii rutieri consemnează un an de la introducerea accizei suplimentare pe carburanţi.

De la 1 aprilie vor fi aplicate mai multe schimbări, fiind o zi de cotitură pentru mai multe sectoare din economie, dar şi pentru consumatori.

Normativele ce se aplică deja de ieri presupun schimbări cum ar fi ieftinirea gazelor şi medicamentelor, creşterea accizelor la tutun (care au provocat scumpirea ţigărilor încă din martie), eliminarea cotelor de lapte (echivalentă cu eliberarea intrării în România pentru importurile ieftine) şi expirarea contractelor colective de muncă în sectorul feroviar.

Gazele se ieftinesc temporar
Începând cu data de 1 aprilie, pentru clienţii casnici din piaţa reglementată al căror furnizor este E.ON Energie România, preţurile de furnizare a gazelor naturale vor creşte cu circa 1,5%, iar pentru clienţii casnici din piaţa reglementată al căror furnizor este GDF SUEZ Energy România, preţurile de furnizare a gazelor naturale vor scădea cu circa 9%.
Această scădere ar putea fi, însă, doar temporară, având în vedere că de la 1 iulie intrăm într-o nouă etapă a liberalizării preţurilor la gaze. Ultimele estimări pentru 1 iulie indică posibile scumpiri cu 6-7% la gazele pentru populaţie.

Preţuri noi la medicamente
Tot de la 1 aprilie va intra în vigoare un nou Catalog Naţional al Medicamentelor (CaNaMed), care ar trebui să aducă la zi preţurile medicamentelor calculate la cursul euro.
Până acum, preţul medicamentelor s-a calculat la un curs de 4,26 de lei pentru un euro (curs neactualizat din 2012), acest curs ar trebui să urce la 4,42 lei/euro, dar Ministerul Sănătăţii a decis să păstreze cotaţia de referinţă la 4,2 lei/euro.
„Vrem să menţinem îngheţarea preţurilor la un curs de 4,26 de lei, iar ulterior să actualizăm cursul la 4,42 de lei, asa cum este normal, vizavi de pretul la care s-a calculat bugetul“, a explicat recent secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, Alin Tucmeanu.
El a precizat că noul preţ va fi calculat doar pentru medicamentele eliberate pe bază de reţetă, adică acelea care sunt decontate de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

Scumpire forţată la ţigări
Data de 1 aprilie este importantă şi pentru industria tutunului, dar mai ales pentru fumători: cresc accizele, lucru care, inevitabil, duce la scumpirea ţigărilor.
În acest an, scumpirile au fost deja operate de marii producători, în contul creşterii accizelor de la 1 aprilie.

Piaţa laptelui va da în foc
Astăzi este şi ziua în care dispar cotele de lapte, lucru care – după cum au avertizat în repetate rânduri sindicatele şi patronatele din agricultură – ar putea să însemne o invazie a importurilor ieftine.
Sistemul cotei de lapte a fost folosit pentru regularizarea (limitarea) producţiei de lapte şi a produselor lactate.

Putem primi paşaportul prin Poştă
De astăzi, paşapoartele vor putea fi expediate la domiciliu pentru cei care vor cere acest lucru. Mai exact, la cererea solicitanţilor, paşaportul simplu electronic poate fi expediat contra cost la domiciliul/reşedinţa titularului, prin servicii de curierat. Compania Naţională Poşta Română estimează că va expedia cel mult 45.000 de paşapoarte.

Un an cu acciza suplimentară
Anul trecut, după îndelungi controverse şi războaie, inclusiv în plan politic, Guvernul a introdus o acciză suplimentară de 7 eurocenţi/litru la motorină şi benzină. Iar pentru marii transportatori s-a promis o restituire de 4 eurocenţi/litru din această acciză. Acum, după un an, transportatorii spun că doar câteva firme au reuşit să obţină această returnare. „Ca urmare a introducerii accizei, mulţi dintre transportatori alimentează din afara graniţelor, iar cei captivi nu au transferat în tarife această majorare de costuri, astfel că am avut un an foarte greu din această cauză“, ne-a declarat consultantul în transporturi Augustin Hagiu.

Sursa: Adevărul.ro

Recomandări