C.P. Închiderea proiectului PNRAS la Școala Gimnazială Moțca
Perioada de implementare: septembrie 2022 – septembrie 2025
Cod proiect: F-PNRAS-1-2022-2652
Număr contract de finanțare: 27/PNRAS/ISJ/26.09.2022
Școala Gimnazială Moțca, cu structura sa, Școala Gimnazială Boureni, anunță finalizarea proiectului „Prevenirea și reducerea abandonului școlar la nivelul unității de învățământ Școala Gimnazială Moțca”, finanțat prin Schema de granturi – Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), parte a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta C15: Educație.
Proiectul s-a derulat în perioada septembrie 2022 – septembrie 2025, având ca scop principal reducerea riscului de abandon școlar și creșterea participării la educație a elevilor din comunitatea Moțca – Boureni, prin măsuri integrate de sprijin educațional, consiliere și activități extracurriculare.
Principalele activități care s-au desfășurat în cadrul proiectului sunt:
- Activități M.A.T.E. de screening al elevilor din grupul țintă
- Workshop-uri online pe tema gestionării violenței și a bullying-ului
- Programul “Tot ce am nevoie pentru școală”
- Activități remediale de meditații sau lectură desfășurate în săli special amenajate
- Spectacolul online ,,Magia cărților,, si două excursii
- Cursuri online de dezvoltare personală și profesională pentru cadrele didactice
- Digitalizarea procesului educațional – amenajarea de clase inteligente
Reușite ale proiectului
Activitațea de intervenție numită ,,Dezvoltare educațională prin activități remediale de meditații, lectură” s-a desfășurat în săli special amenajate și cu mobilier adecvat pentru îmbunătățirea climatului școlar. Cele două săli, una la școala cu personalitate juridică, cealaltă la Structura Boureni, au fost dotate/digitalizate după cum urmează: Tv smart, sistem de sonorizare, de pe care pot fi ascultate audiobook uri, boxe portabile deoarece accesul la tehnologie și la materiale digitale educaționale ajută la adaptarea resurselor pentru învățare, la motivarea și atragerea elevilor către școală. Elevii care au participat la activitățile remediale și de lectură au primit pachet alimentar.
Componenta – Digitalizarea procesului educațional
Pentru amenajarea sălilor de clasă digitalizate au fost achiziționate 2 table interactive, 36 laptopuri, 36 mouse-uri, 2 camere de documente portabile, 2 camere videoconferințe,2 sisteme de sunet, imprimantă, cele două săli, fiind una în școala cu personalitate juridică și una în școala din structură.
“Tot ce am nevoie pentru școală”, activitate de prevenire, sprijin și stimulare pentru elevii aflați în risc de abandon școlar în cadrul căreia fiecare elev de gimnaziu din grupul țintă a primit un set școlar complet constând in: ghiozdan, rechizite, papetărie. Ulterior, anual, elevii au primit cărți si auxiliare.
Cursuri de dezvoltare personală și profesională pentru cadrele didactice care au fost realizate și susținute de profesioniști în domeniile educației și psihologiei școlare, fiind avizate de Ministerul Educației. Cursurile au fost găzduite pe o platformă educațională iar profesorii au avut acces și la alte materiale online complementare cursurilor: cărți digitale cu materiale de psihologie, sociologie, literatura de specialitate, biografii etc.
Pachetul de cursuri a fost format din:
- Programul Tehnici și instrumente utilizate în elaborarea resurselor educaționale digitale – în lunile aprilie-mai 2024;
- Programul Utilizarea unor platforme dedicate pentru realizarea de site-uri web/portofolii digitale – perioada 08.05-25.05.2024.
- Programul Educație remedială – în luna iunie 2024;
- Programul Strategii de prevenire a abandonului școlar – în luna iunie 2024
- Programul Crearea unui climat școlar pozitiv și incluziv – în luna mai 2025
6.Programul Dezvoltare personală cadre didactice – în luna mai 2025
De asemenea, 16 cadre didactice din învățământul gimnazial au beneficiat de șase Workshop-uri online cu profesioniști din domeniul sociologiei și psihologiei școlare pe tema gestionării violenței și a bullying-ului.
Subiectele abordate au fost:
- Definirea conceptului de bullying și violență
- Statistici în lume și în România
- Rolurile persoanelor implicate într-un act de bullying
- Vulnerabilitățile persoanelor care sunt victime ale fenomenului de bullying
- Despre bullingul organizațional
- Comportamentul unei persoane agresate. Trăsăturile agresorilor
- Partea practică: Cum este la noi la școală? – studiu de caz
- Modelarea comportamentelor problematice. Strategii de intervenții în situații de bullying
- Strategii pentru dezvoltarea abilităților emoționale și sociale la elevi
- Strategii pentru dezvoltarea climatului organizațional incluziv
Elevii de gimnaziu au participat la două excursii de o zi la obiective turistice, istorice și culturale.
Una dintre activitățile îndrăgite de elevi a fost ,,Magia cărților”, o activitate de intervenție sub formă de terapie prin artă. Magia cărților a constat în desfășurarea unui spectacol de magie și teatru cu și despre cărți, susținut de doi îndrăgiți artiști: actrița Monica Davidescu și magicianul Robert Tudor.
Rezultate și impact
Implementarea proiectului a avut un impact pozitiv asupra întregii comunități școlare, conducând la:
- creșterea interesului și motivației elevilor pentru învățare;
- reducerea absenteismului și a riscului de părăsire timpurie a școlii;
- îmbunătățirea rezultatelor școlare;
- modernizarea bazei materiale a școlii și crearea unui mediu educațional atractiv și incluziv.
Prin activitățile desfășurate, Școala Gimnazială Moțca continuă să promoveze o educație de calitate, centrată pe elev și pe nevoile comunității, contribuind la crearea unor șanse reale de succes pentru fiecare copil.
Sustenabilitatea proiectului este asigurată prin:
- valorificarea resurselor educaționale și a echipamentelor achiziționate;
- menținerea programelor de sprijin și consiliere pentru elevi;
- integrarea metodelor moderne de predare și a platformelor digitale în activitatea curentă;
- implicarea continuă a părinților și comunității locale în susținerea procesului educațional.
Astfel, rezultatele obținute în cadrul proiectului vor contribui pe termen lung la îmbunătățirea calității educației și la reducerea riscului de abandon școlar în comunitatea Moțca – Boureni.
Director și manager proiect,
Bors Vasilica-Carmen