vineri, octombrie 3, 2025
5.5 C
Paşcani
Login

Investiție cu probleme, de șapte ani de zile. Greșelile și întârzierile suportate de la bugetul local – 4,5 milioane lei – update

Un proiect de investiții care ar fi trebuit să fie finalizat de ani de zile, din fonduri nerambursabile, a ajuns o adevărată povară pentru Primăria Pașcani și contribuabili. Este vorba despre extinderea și dotarea ambulatoriului de specialitate de la Spitalul de Urgență din Pașcani. Până acum, ar fi trebuit să fie construit un nou etaj cu cinci cabinete, grupuri sanitare și dotarea medicală necesară. În momentul de față, lucrările de construcții sunt suspendate, deși sunt aproape finalizate, iar licitațiile pentru dotări s-au împotmolit. Până acum au fost încheiate două contracte de finanțare și unul de execuție și au fost emise 15 hotărâri de către consilierii locali, cu tot felul de modificări și actualizări. Ultima dintre ele a fost aprobată în ședința din 30 septembrie a.c., fără dezbateri consistente, prin care au fost aprobate cheltuieli suplimentare și neeligibile de aproape 4,5 milioane de lei. Este nota de plată pentru aproape 7 ani de bâlbâieli administrative, decontată de contribuabilii pășcăneni, nu de cei care ar trebui să fie trași la răspundere.

ȘAPTE ANI DE AȘTEPTĂRI!

Studiul de fezabilitate a fost aprobat în octombrie 2018, la propunerea fostului primar Dumitru Pantazi. La acea vreme, investiția era estimată la puțin peste 10 milioane de lei, din care 1,84 milioane lei pentru lucrările de extindere a ambulatoriului și peste 7,2 milioane de lei pentru dotări. În aceeași ședință a fost aprobat și un parteneriat între Primărie și Spitalul de Urgențe Pașcani, prin care administrația locală și-a asumat responsabilitatea încheierii contractului de finanțare și a achizițiilor. Contractul de finanțare a fost încheiat pe 07 aprilie 2020, cu termen până la sfărșitul anului 2023, prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, cu un buget de 12.611.498 lei. Suma de 8.828.048 lei era din fonduri comunitare, peste 3,5 milioane de lei din bugetul național (finanțări nerambursabile), la care se adăuga aproape 205.000 lei (contribuție de la bugetul local) pentru procedurile de achiziție și asistența tehnică.

PRIMELE LUCRĂRI,  DUPĂ TREI ANI

Lucrările de execuție au început după trei ani, pe 14 iunie 2023, și ar fi trebuit să fie finalizate în zece luni, pe 12 aprilie 2024. Doar o mică parte din investiție a fost realizată, după care au apărut problemele, iar șantierul a fost blocat.
Au fost cheltuiți doar 1.569.981 lei. Un an mai târziu, pe 17 iulie 2024, după expirarea termenului de finanțare și de execuție, administrația locală a încheiat un nou contract de finanțare, ca să nu piardă fondurile nerambursabile de la UE. De această dată, prin Programul Sănătate 2021- 2027, etapa a doua. Din noul contract reiese că valoarea totală este de 11.041.517 lei (inclusiv TVA), în totalitate eligibilă: 220.830 lei de la bugetul local, 9.385.289 lei fonduri europene nerambursabile și 1.435.397 lei din fonduri nerambursabile, din bugetul național.

INVESTIȚII BLOCATE. LA 31 OCTOMBRIE TREBUIE FINALIZATE

Până acum au fost decontate cheltuieli de 2.106.779,87 lei. Noul termen de implementare este 31 octombrie 2025. Altfel spus, administrația locală nu va respecta nici al doilea termen de finalizare, în momentul de față investiția fiind blocată! Pentru deblocarea situației, primarul Marius Pintilie a propus spre aprobare un proiect de hotărâre cu scopul suplimentării bugetului proiectului cu suma de 4.464.389 lei.

De această dată, banii vor fi alocați de la bugetul local.

GREȘELI PLĂTITE DE PĂȘCĂNENI. PRIMARUL: NU AM CE SĂ IMI REPROȘEZ!

Proiectul a fost aprobat de consilierii locali. Doar unul dintre ei, Sorin Olariu de la PSD, a atras atenția că greșelile de gestionare a proiectului sunt suportate de la bugetul local și că banii respectivi puteau fi folosiți pentru asfaltarea străzilor. Edilul municipiului i-a dat dreptate, dar a spus că au fost probleme cu proiectanții și cu licitațiile, iar creșterile de preț au fost cauzate și de majorarea TVA. Mai mult, între timp au apărut cerințe noi de conformare a clădirilor conform standardelor n ZEB – clădire cu consum de energie aproape zero, cerințe care trebuie îndeplinite. Deși problemele sunt evidente, primarul Marius Pintilie a spus ca nu are ce să iși reproșeze.

PREȚURI EXAGERATE

Dezbaterile au avut loc în ședința din 30 septembrie. În documentele suport la proiectul de hotărâre se arată că urmează să fie derulate procedurile de licitație și au fost anexate o serie de oferte de preț. Spre exemplu, doar pentru montarea a 16 aparate de aer condiționat, oferta de preț este de 107.840 lei, iar pentru montarea a două platforme de acces pentru persoane cu dizabilități suma propusă este de 31.500 euro (fără TVA). De asemenea, pentru achiziționarea a 21 de calculatoare, cu tot cu monitoare, imprimante, cititoare de carduri și surse de alimentare, prețul ar fi de 152.000 lei.



ACHIZIȚIE DUBIOASĂ  ÎNAINTE DE APROBAREA BANILOR

În ceea ce privește lucrările suplimentare pentru extinderea ambulatoriului, procedura de achiziție a fost deja parcursă, deși în raportul de specialitate din 29 septembrie a.c. se arată că urmează să aibă loc procedura simplificată, nu prin licitație. Conform informațiilor de pe SEAP, anunțul a fost publicat pe 28 august a.c., iar ofertele au fost deschise pe 10 septembrie a.c. Suma pusă la dispoziție de Primăria Pașcani este de 1.429.273,55 lei (fără TVA), deși suplimentarea cheltuielilor a fost aprobată abia în ședința de la sfârșitul lunii septembrie a.c. Mai exact, procedura de selecție a fost organizată, cel mai probabil, în mod ilegal, fără ca sursa de finanțare să fie disponibilă, din punct de vedere legal. Întrebat de această chestiune, viceprimarul Claudiu Bodasca a spus că licitația nu a fost încă finalizată și că ar putea fi anulată.

CE SPUNE PRIMĂRIA PAȘCANI

Printr-un comunicat de presă trimit ulterior adminsitrația locălă susține că pot fi demarate proceduri de achiziții fără surse de finanțare aprobate în prealabil, la proiectele din fonduri europene.

„Contractul de finanțare: 5257/07.04.2020 valoare = 12.611.498,29 lei
Durata: pana la 31.12.2023
Decontat: 1.252.909,44 lei

Contractul de finanțare: 26142/17.07.2024 valoare = 11.041.517,48 lei
Durata: pana la 31.10.2025

Decontat: 2.106.779,87 lei

Contracte semnate:
Proiectare (2020)
Consultanta (2020)
Verificator (2021)
Executie lucrari (2023) – realizat 90%
Dirigentie santier (2023)

Proceduri achizitie organizate:
Executie lucrari: 4 proceduri simplificate pentru un contract lucrari, 1 procedura simplificata (lucrari nzeb suplimentare) – in desfasurare
Achizitie dotari:
licitatie deschisa (echipamente IT, servoscari, aparate aer conditionat) -anulata,
procedura simplificata (mobilier) – anulata,
achizitii directe (echipamente IT, servoscari, aparate aer conditionat) – nefinalizate (oferte neconforme),
licitatie deschisa (echipamente medicale) – in desfasurare,

• Inițierea procedurii de atribuire nu este împiedicată de lipsa unui buget aprobat.
• Autoritatea contractantă poate lansa procedura de achiziție chiar dacă sursa de finanțare nu este încă certă, cu condiția ca:
1. Produsele/serviciile/lucrările să fie incluse în programul anual al achizițiilor publice.
2. Să existe o justificare clară a necesității achiziției.
• Semnarea contractului de achiziție se poate face doar după aprobarea alocării financiare și asumarea angajamentului bugetar.
• Lansarea procedurii fără buget aprobat implică răspunderea autorității contractante, în cazul în care alocarea financiară nu se aprobă la timp.
• Nu se poate angaja cheltuiala (semna contractul) fără angajament bugetar conform Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice.
• În trecut, legislația impunea identificarea sursei de finanțare înainte de lansarea procedurii, dar această cerință a fost eliminată în 2009.

Legislație relevantă
1. Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice (art. 7. Nu impune condiția existenței bugetului aprobat pentru inițierea procedurii, ci doar pentru angajarea cheltuielii (semnarea contractului).
2. Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice
• Art. 21: „Angajarea cheltuielilor bugetare se face numai în limita creditelor bugetare aprobate.”
• Așadar, contractul nu poate fi semnat fără alocare bugetară, dar procedura poate fi lansată.
3. Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 – Norme metodologice de aplicare a Legii 98/2016
• Nu mai impune identificarea sursei de finanțare ca o condiție prealabilă pentru lansarea procedurii.
• Această cerință a fost eliminată în 2009, tocmai pentru a evita blocajele administrative.”

Menționăm că o bună parte din aceste aspecte nu au fost aduse la cunoștința consilierilor locali în cadrul ședinței, înainte de votarea suplimentării bugetului pentru finalizarea investiției. Managerul de proiect este funcționarul public Magda Andrei. Ea a beneficiat de un spor de până la 50% pe lângă salariul lunar. În ultima perioadă, sporul a fost ajustat în funcție de volumul de muncă și gradul de implementare.

25 – Pr. HCL nr. 191 – suplimentar blurat

 

 

Recomandări