Comunicat de presă
13 Noiembrie este Ziua Internațională a Educației copiilor nevăzători şi a fost aleasă simbolic drept Ziua Liceului Special MOLDOVA din Târgu Frumos. Această instituţie de învăţământ a fost înfiinţată în anul 1961 şi a fost destinată instruirii şi educării copiilor nevăzători, cu vârste cuprinse între 7 şi 18 ani, de pe raza judeţelor din zona Moldovei. Instituția a purtat mai multe denumiri de-a lungul timpului, însă azi este cunoscută ca Liceul Special MOLDOVA.
Clădirea iniţială a fost improprie unei unităţi şcolare, fiind destinată desfășurării altor activități. Cu unele modificări , în această clădire a funcţionat şcoala generală cu clasele I-IV pentru nevăzători. Pentru început, şcoala a avut înscrişi 43 de elevi de diferite vârste şi un număr de 8 cadre didactice cu o pregătire profesională ridicată, unele din acestea fiind nevăzătoare. Azi, aici învață 115 elevi cu deficiențe de vedere.
În urma demersurilor făcute la Ministerul Învăţământului din acea vreme s-a obţinut aprobarea pentru şcolarizarea elevilor până la clasa a VIII-a.
În 1971 s-a dat în folosinţă un nou corp de clădire, care în 1998 a fost mansardat în parte, pentru a mări spaţiul de cazare al elevilor în internat.
Din anul 2004 instituţia noastră a devenit liceu, şcolarizând elevi la filiera teoretică, specializarea filologie.
În perioada 2010-2012, instituția a beneficiat de reconstrucție, reabilitare, modernizare și dotare modernă în cadrul Proiectului Operațional Regional de reabilitare, modernizare și dotare a școlilor speciale din județul Iași, proiect desfășurat cu sprijinul Consiliului Județean Iași. Astfel, instituția noastră dispune acum de tot ceea ce poate să-și dorească un elev pentru o bună educație.
Accesul copiilor nevăzători la educație echivalează cu posibilitatea acestora de a se afirma, de a fi resursă în societate și de a duce o viață independentă. Este de salutat și de apreciat efortul depus de copiii nevăzători care se străduiesc să devină adulții nevăzători de mâine, care vor participa activ la viața socială a comunității din care fac parte. Sperăm însă că societatea și statul, în cele din urmă, trebuie să rezoneze mai bine la nevoile acestor copii speciali și să le creeze condițiile necesare pentru ca ei să reușească să depășească mai ușor obstacolele pe care soarta le-a pus în calea lor.
Deficiențele de vedere pot reprezenta obstacole greu de depășit în calea afirmării de sine, a construirii unei cariere și a unei vieți care să se înscrie în sfera normalului.
Educația copiilor nevăzători începe în familie și se continuă în școlile speciale. Pe lângă o educație de calitate, colectivul liceului oferă acestor elevi îndrumarea necesară pentru dezvoltarea deprinderilor de viață zilnică prin activități în cadrul diferitelor ateliere: gastronomie, igienă și estetică personală, artterapie, origami, croitorie, împletituri, pictură, muzică, informatică, etc. Chiar dacă procesul de învățare este mai dificil pentru elevii nevăzători, mulți dintre aceștia au reprezentat cu succes liceul la festivaluri de muzică, teatru, șah, la concursuri naționale pe discipline, în cadrul unor proiecte multiculturale, la olimpiade sportive.
Ziua internațională a educației copiilor nevăzători – 13 noiembrie – se marchează încă din 1946, în ziua de naștere a pedagogului francez Valentin Hauy (1745-1822), cel care a întemeiat prima școală pentru nevăzători din lume, la Paris, în 1784. O altă zi, a nevăzătorilor, este marcată la 15 octombrie.
În 1946, în SUA, a fost votată Legea Protecției Educației Nevăzătorilor. În același an, a fost lansată prima revistă dedicată copiilor nevăzători și a fost organizată Ziua națională a educației copiilor nevăzători. Ulterior, acest eveniment a căpătat un caracter internațional, fiind marcat în lumea întreagă.
Prin manifestările dedicate Zilei internaționale a educației copiilor nevăzători se dorește atenționarea și sensibilizarea opiniei publice asupra problemelor cu care se confruntă această categorie socială. Educația nevăzătorilor nu diferă prea mult de cea a persoanelor cu vedere normală, doar cadrul didactic este diferit, specializat. În şcolile de nevăzători se învață materiile obișnuite dar şi tainele calculatorului, cu ajutorul unor echipamente speciale, elevii fiind îndrumați de profesori special pregătiți.
Organizația Mondială a Sănătății a decis marcarea la 13 Noiembrie a Zilei internaționale a nevăzătorilor. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, la fiecare cinci secunde, în lume, o persoană își pierde vederea. Aproximativ 45 de milioane de oameni sunt complet nevăzători.
La 13 noiembrie se marcheaza la nivel international Ziua educaţiei copiilor nevăzători. Evenimentele au menirea de a trage un semnal de alarmă asupra societăţii pentru problemele celor mici care au probleme de vedere.
Atitudinea celor din jur este de multe ori greşită, negativă, de aceea este nevoie de mai multă educaţie în a învăţa să fim toleranţi, înţelegători, solidari.
Familia are un rol foarte important în a dezvolta capacităţi fizice şi psihice, în a încuraja comunicarea şi socializarea, în a învăţa copilul să ignore răutăţile oamenilor ignoranţi.
In 1825 Louis Braille ( el însuşi devenit nevăzător în urma unui accident) a inventat alfabetul care îi poartă numele, format din litere scrise prin puncte în relief care sunt „citite” de degete. El consideră ca „cea mai mare lumină a unui nevăzător este cunoaşterea”.
Din lungul şir al nevăzătorilor cu realizări remarcabile să amintim doar câţiva: Homer, Nicholas Saunderson (recunoscut profesor de matematică la Cambridge), Francois Hubert (naturalist care a studiat viaţa albinelor), Maria Theresia von Paradise (pianistă), Stevie Wonder (cântăreţ, compozitor, multi-instrumentist ţi producător american).