In rândul celor mai recente noutăți fiscale adoptate de Guvern și publicate în Monitorul Oficial găsim o nouă măsură pentru care firmele ar trebui să dețină un certificat de stare de urgență: dacă vor să elimine din calculul impozitului specific de plată pe anul curent perioada din starea de urgență în care firma a fost nevoită să-și întrerupă activitatea.
Ordonanța de urgență nr. 48/2020 dă posibilitatea firmelor, în contextul actual, să-și recalculeze impozitul specific anual și, în consecință, și plățile semestriale, pentru a reduce impactul acestuia asupra finanțelor. Mai exact, din calculul acestui impozit pe 2020 se poate elimina acum perioada din starea de urgență în care firma a fost nevoită să-și întrerupă activitatea, indiferent dacă activitatea a fost întreruptă total sau doar parțial.
Doar că pentru a putea beneficia de recalcularea impozitului specific, firmele care și-au întrerupt activitatea în perioada stării de urgență trebuie să obțină certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei și să nu se afle în insolvență.
Obținerea certificatului e necesară firmelor în mai unele situații dacă vor să beneficieze de măsurile adoptate în ultima lună de stat (posibil să mai vină și astfel de măsuri condiționate de acum încolo), dar este preferabilă și pentru relațiile cu partenerii de afaceri:
- pentru amânarea plății chiriilor pentru sediile principale și secundare și a plății serviciilor pentru utilități;
- amânarea ratelor la bănci pentru firme;
- pentru relațiile cu cocontractanții, la invocarea forței majore.
Bine de știut: Firmele pot verifica online dacă partenerii lor contractuali dețin certificate valide de stare de urgență