Sarbatoarea din 20 decembrie, inchinata Sfantului Ignatie al Antiohiei, este cunoscuta in popor sub denumirea de Ignatul porcilor sau Inatoarea. Se crede ca in noaptea de Ignat porcii viseaza ca vor fi taiati. De acum incolo nu se mai ingrasa, nu mai pun carne pe ei si nu mai mananca, pentru ca si-au visat taierea. Singura activitate permisa in aceasta zi era taierea porcului. Femeile insarcinate, de teama de a nu naste copii cu infirmitati, respectau cu strictete interdictia de a lucra. Persoanele care lucrau in aceasta zi, erau pedepsite de cea care patrona ziua: Inatoarea – o femeie batrana, lacoma si urata. Potrivit credintei din popor, ea le ispiteste pe femei sa lucreze, dupa care le opareste.
Prin multe parti porcii sunt taiati in aceasta zi. O credinta musceleana ne indeamna: „Chiar de n-ai taia un porc, taie cel putin o pasere: gaina, rata, gasca; ori inteapa creasta la o gaina neagra ca sa dea sangele, ca asa e bine: sa vezi sange in ziua de Ignat, ca numai atunci vei fi ferit de boale”.
La taierea porcului nu trebuie sa stea nimeni prin apropiere, dintre cei care sunt milosi din fire, caci se crede ca porcul moare cu mare greutate, iar carnea unui asemenea porc nu va mai fi buna. Cel ce taie porcul, nu trebuie sa stranga din dinti, ca sa nu iasa carnea porcului tare si sa fiarba cu greutate.
Exista si obiceiul ca porcul taiat sa fie incalecat. Ion Creanga marturiseste in „Amintiri din copilarie”: „La Craciun, cand taia tata porcul, si-l parlia, si-l oparia, si-l invalia iute cu paie, de-l inadusii, ca sa se poata rade mai frumos, eu incalecam pe porc deasupra paielor si faceam un chef de mii de lei”.
Tudor Pamfile mentioneaza ca „Prin unele parti se crede ca daca se da copiilor cari se scapa, noaptea in pat cu udul, sa manance coada porcului si vor scapa de aceasta slabiciune”.
In credinta populara, diferite organe sau parti din carnea porcului taiat sunt utilizate ca remedii in tratarea unor boli ale oamenilor si animalelor:
– Untura de la porcul negru e buna pentru sanatatea oilor.
– O bucata din untura de porc negru era dusa la biserica de Boboteaza, pentru a fi sfintita. Cu aceasta se ungeau cei care aveau dureri de picioare ori junghiuri.
– Sangele porcului, amestecat cu mei si lasat sa se usuce, era folosit pentru a-i afuma pe copiii care se speriau sau aveau guturai.
– Cu parul de porc se afumau copiii atunci cand erau deochiati.
Gospodarii cred ca pot cunoaste daca in viitor nevestele lor vor naste fete ori baieti, dupa cum se arata o bucata de carne asezata in osanza. Daca in inima porcului se va gasi mult sange inchegat, aceasta era semn ca stapanul va avea noroc de multi bani.
Splina porcului este cea care descopera durata iernii: daca splina este groasa in capat, e semn ca vom avea o iarna grea, cu multa zapada, insa, daca este subtire, arata ca va fi iarna saraca in omat, iar anul nou nu va fi imbelsugat. ziarulorizont.info