Reprezentanţi ai elevilor, ai mediului academic şi din învăţământ au dezbătut ieri planul cadru pentru preuniversitar.
Toate cele trei variante de plan cadru aflate în dezbatere publică în prezent în învăţământul preuniversitar, care vizează numărul de ore la fiecare disciplină, propun scăderea numărului de ore de română la clasa a V-a. Dacă acesta este un lucru bun sau nu, ne spun chiar reprezentanţii din învăţământ. Aceştia, împreună cu reprezentanţi din rândul elevilor, autorităţilor locale şi comunităţii academice s-au întâlnit în cursul zilei de ieri la dezbaterea pe tema: „Planul cadru – instrument de politică educaţională“.
„Planurile cadru sunt variate, ele respectă o continuitate, există un număr semnificativ de ore la istorie şi geografie şi se pune accentul mai mult pe ştiinţe, chimia şi fizica fiind mai bine reprezentate. Se observă o deschidere spre zona socio-umană, vor fi ore în plus pentru educaţia drepturilor copilului, educaţia culturală, civică şi economică. Nu sunt schimbări majore, sunt nuanţe, dar importante. Planul cadru trebuie să fie făcut mai mult pentru elev şi mai puţin pentru profesori, spre necesităţile acestora. Evident, va exista subiectivitate, fiecare profesor crede că obiectul lui este mai important ca altele, dar planul trebuie făcut cu obiectivitate“, a declarat Camelia Gavrilă, inspector şcolar general în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean.
Dacă varianta numărul unu prevede cel mai mic număr de ore la clasa a V-a, pentru o tranziţie mai uşoară de la învăţământul primar la cel gimnazial, varianta numărul doi promovează studiul ştiinţelor şi tehnologiei în clasele de gimnaziu, iar cea de-a treia variantă pune accent pe istorie şi geografie şi propune obligatoriu o oră pe săptămână de opţional integrat.
„Schimbarea este inevitabilă, nu putem rămâne captivi în acest plan, chiar dacă cărările bătătorite sunt cele mai comode, nu trebuie să neglijăm valorile, elementele de cultură şi civilizaţie. Acestea fac parte din matricea spirituală a absolventului. Trebuie să punem accent pe limbi străine şi pe ştiinţe, pe înţelegerea matematicii… limba latină va trebui să se găsească la liceu la toate profilele, inclusiv la cel tehnologic. A avea ore în plus pentru un domeniu nu este o problemă, importantă este asigurarea inserţiei elevului în lumea socială“, a mai declarat Camelia Gavrilă.
Latina va fi resuscitată la clasele de liceu
Punctele slabe din aceste trei variante ar fi faptul că, la prima variantă, deşi se prevăd opţionale, li se alocă maximum o oră pe săptămână, la cea de-a doua variantă creşte numărul de discipline la clasele V- VI, iar la ultima variantă se prevede cel mai mare număr de discipline la clasa a V-a.
„Consider că varianta numărul II este benefică pentru învăţământul productiv. Scăderea numărului de ore la gimnaziu va duce la creşterea productivă, deoarece, eu personal, observ că elevii de gimnaziu sunt stresaţi. Planul cadru trebuie modificat astfel încât să cuprindă nevoile elevilor“, a spus Cezar Roşu, reprezentantul elevilor în cadrul acestei dezbateri publice. Acesta este elev în clasa a XI-a la Colegiul „M. Eminescu“ şi reprezentantul Consiliului Elevilor.