8 C
Paşcani
joi, ianuarie 9, 2025

Până în 2024, nu se va turna niciun metru de asfalt din Centura de Est

Studiile tehnice pentru Varianta de ocolire Est a Iaşului vor fi gata în a doua parte a anului 2023. Licitaţia a fost lansată ieri, iar valoarea contractului ajunge la circa un milion de euro. Finanţarea este asigurată prin intermediul fondurilor europene, potrivit Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Centura Est a oraşului, care tranzitează comune limitrofe, ar urma să înlocuiască varianta de trafic gândită acum peste 10 ani pe bld. Poitiers şi str. Trei Fântâni. Un alt aspect important vizează faptul că această rută, de 29 km (24 km drum nou), face legătura între drumul TransRegio Vaslui – Iaşi şi autostrada A8 Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. „Factorul primordial în definirea necesităţii investiţiei îl constituie traficul greu înspre/dinspre Iaşi, acesta desfăşurându-se pe actuala tramă stradală existentă, subdimensionată şi în total conflict funcţional şi în contradicţie cu conceptul european de ocolire a zonelor urbane locuite”, se arată în caietul de sarcini aferent licitaţiei.

În continuare, CNAIR precizează că traficul greu se desfăşoară pe drumuri naţionale care traversează municipiul Iaşi. „Acest aspect determină ambuteiaje de trafic, conflict de funcţiuni şi riscuri permanente atât pentru participanţii la trafic, cât şi pentru locuitorii riverani ai drumurilor respective”, se mai arată în documentaţie. Contractul scos la licitaţie de CNAIR prevede realizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate, costurile fiind estimate la aproape 4,9 milioane lei (inclusiv TVA).

Odată semnat contractul de execuţie, documentaţiile trebuie să fie gata în 18 luni, ceea ce plasează recepţia studiilor cel mai devreme spre sfârşitul anului 2023. Unul dintre susţinătorii proiectului este Adrian Covăsnianu care, pe perioada când era vicepreşedine al Asociaţiei „Moldova vrea Autostradă”, a prezentat public detalii despre traseu şi a argumentat necesitatea investiţiei. Ulterior, în mandatul de secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Covăsnianu şi-a asumat derularea proiectului. „Cel mai important este că astăzi putem să vorbim despre un calendar realist pentru acest proiect. (…) Speranţa mea este ca, în trei ani, să avem deja utilajele pe teren pentru construirea variantei de ocolire Iaşi – Est. Împreună cu autostrada Unirii A8, noul proiect va muta traficul greu în afara oraşului şi va duce la scăderea semnificativă a poluării”, a declarat ieri Adrian Covăsnianu, citat într-un comunicat al USR, partid din care face parte. Principalele lucrări propuse vizează reabilitarea a 5 km din DN24, construirea a 24 km de drum nou, realizarea a 5 noduri rutiere (cu A8, drumuri naţionale şi judeţene de pe traseu), amenajarea a unui debleu sau tunel (1,5 km) şi a trei poduri (peste calea ferată şi, respectiv, peste două râuri). La acest moment, lucrările de execuţie sunt estimate la peste 60 milioane euro. Actualul traseu propus – care va suferi probabil modificări în urma realizării documentaţiilor tehnice – tranzitează comune precum Schitu Duca, Comarna, Ţuţora şi Ungheni, ocolind, în principal, localităţile Poieni, Schitu Duca, Stânca, Osoi, Chicerea, Tomeşti şi, nu în ultimul rând, Iaşi.

sursa zdi

 

Recomandări