Mai mult de jumătate din maşinile ieşenilor ar urma să fie supuse viitoarei taxe anti-poluare anunţată de Guver. Este vorba de o taxă specială, destinată maşinilor mai vechi de 15 ani. O statistică realizată recent la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor arată că, în judeţul Iaşi, aproape 132.000 de vehicule sunt mai vechi de 15 ani, care ar urma să fie supuse unei taxe speciale prognozate a fi de minim 900 lei pe an. Statistica MAI include probabil şi unele maşini vechi şi neradiate, dar fiind purtătoare de taxe este de presupus că acestea nu sunt prea multe. Pentru cei cu posibilităţi reduse se discută de un ajutor de 3.000 de euro de la UE, în vederea cumpărării unei maşini noi. O statistică similară a Direcţiei Permise şi Îmatriculări Iaşi arată şi un alt aspect negativ privind poluarea: mai mult de jumătate din maşinile ce circulă în judeţul Iaşi sunt pe motorină.
Măsurile de combatere a poluării provocate de vehicule vor lovi crâncen la Iaşi, când vor fi puse în aplicare. Asta pentru că mai mult de jumătate din totalul vehiculelor înmatriculate în judeţul Iaşi, aflate în circulaţie pe drumurile publice potrivit datelor oficiale, au o vechime mai mare de 15 ani. Aceasta reiese dintr-un raport întocmit de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cu privire la parcul auto la nivel naţional, la data de 31 decembrie 2020, studiu defalcat pe judeţe. Guvernul, prin vocea premierului Florin Cîţu, a anunţat recent că lucrează la un proiect prin care vrea să implementeze un impozit mai mare pentru maşinile mai vechi de 15 ani, iar valoarea acestuia ar urma să fie stabilită de primării, şi să pornească de la o sumă de minim 900 de lei anual. Potrivit oficialilor guvernamentali, în acest moment se lucrează la unele prevederi prin care categoriile de populaţie defavorizate financiar să fie într-o formă sau alta protejate de efectele viitoarelor măâsuri, printr-un ajutor de până la 3.000 de euro în vederea cumpărării unei maşini noi.
Parcul auto ieşean este jalnic
Raportul întocmit de DRPCIV arată că, în judeţul Iaşi, erau înmatriculate, la finalul anului 2020, nu mai puţin de 252.533 de autovehicule. Cele mai multe vehicule înmatriculate erau autoturisme, cu un total de 206.137, categoria fiind urmată de autovehiculele de transport de marfă, fără autotractoare, în număr de 26.417, şi de remorci, în număr de 6.414 unităţi. Aproape 4.000 de autotractoare erau înmatriculate în judeţ la finalul anului trecut. Pe următoarele locuri se regăsesc motocicletele (3.074 de bucăţi), semiremorcile (2.799 de bucăţi) şi autobuzele şi microbuzele (1.907 de bucăţi). Pe ultimele locuri sunt poziţionate vehiculele pentru scopuri speciale (1.053 de bucăţi) şi mopedele, cu 48 de bucăţi înmatriculate.
Acelaşi raport arată că la nivel de judeţ erau înmatriculate 127.830 de autovehicule care funcţionează cu motorină – practic, cu puţin peste jumătate din total -, 113.134 de autovehicule care funcţionează cu benzină, 1.576 de vehicule hibrid şi 161 de vehicule electrice. Tot conform DRPCIV, mai mult de jumătate din totalul vehiculelor înmatriculate în judeţul Iaşi sunt mai vechi de 15 ani, pe drumurile ieşene circulând aproape 132.000 de astfel de vehicule, dintre care 105.948 sunt autoturisme, iar 17.247 sunt autovehicule de transport de marfă, fără a fi incluse şi autotractoarele.
Ajutorul de până la 3.000 de euro/maşină pentru cei fără posibilităţi va veni de la UE
Acelaşi scenariu sumbru se regăseşte şi la nivel naţional, mai mult de jumătate din parcul auto al românilor fiind mai vechi de 15 ani. La nivel de ţară, la finalul anului trecut erau înmatriculate 9,2 milioane de vehicule, dintre care 4,9 milioane erau mai vechi de 15 ani, iar 4,2 milioane erau mai noi de 15 ani. Şi de această dată, categoria cu cele mai numeroase vehicule este cea a autoturismelor, cu 3,8 milioane de vehicule înmatriculate, categorie urmată de vehiculele pentru transport de marfă, cu aproape 482.000 de unităţi înmatriculate.
În acest context, Guvernul României lucrează la majorarea impozitului pentru vehicule, valoarea anuală a acestuia urmând a fi stabilită de primării, dar în limite minime stabilite de Guvern. Noile sume de plată ar putea să pornească de la 900 de lei pe an pentru vehiculele mai vechi de 15 ani, măsură prin care autorităţile îşi doresc descurajarea circulaţiei şi a importurilor de vehicule vechi. Pentru ca o astfel de măsură să fie aplicabilă, executivul ar fi nevoit să modifice Codul Fiscal, pentru ca primăriile să aibă abilitatea de a stabili impozite mai mari pentru vehiculele mai vechi de 15 ani. Autorităţile au în plan şi să îi ajute pe oamenii care nu au posibilităţi financiare, pentru a-şi schimba vehiculele vechi, fiind analizat un proiect de ajutoare financiare de până la 3.000 de euro, iar banii ar putea să fie puşi la dispoziţie din fondul pe care Uniunea Europeană ar vrea să îl instituie la nivel european pentru a-i ajuta pe oamenii fără resurse financiare să nu mai polueze cu vehiculele pe care le conduc.