Trenul Orient Express a fost pus în circulație în urmă cu fix 130 de ani, pe 5 iunie 1883. A parcurs atunci distanța dintre Paris și Istanbul. A plecat din Gara de Est din Paris, iar destinația finală era Constantinopol. Prevedea opriri la Nancy – Strasbourg – Munchen – Viena – Budapesta – Szeged – Jimbolia – Timișoara – Caransebeș – Vârciorova – Craiova – Piatra Olt – Pitești – București – Giurgiu – Smârda.
De la portul Smârda până la Constantinopol, călătorii parcurgeau distanța și cu alte mijloace de transport. Mergeau mai întâi cu bacul cu aburi până la Ruse, de acolo până la Varna erau îmbarcați într-un tren local, iar apoi ajungeau la Constantinopol pe un pachebot austriac. Prima călătorie a durat aproape 3 zile și jumătate.
Trenul era format din cinci vagoane, două erau de dormit, unul restaurant și alte două pentru bagaje. În România, Orient Express a fost tras de locomotiva „Neajlov” de la Pitești până la București, iar din Capitală până la Giurgiu a fost transportat de locomotiva „Vedea”.
Perioada de glorie
Primul an în care s-a călătorit fără oprire până la Istanbul a fost 1889. Trenul a fost suspendat pentru prima dată în 1914, după izbucnirea Primul Război Mondial. A circulat din nou imediat după război. Deschiderea tunelului Simplon (Sempione), din Elveţia, a creat o nouă rută Orient Express, care trecea prin Milano şi Veneţia. Austria a fost obligată să accepte trenul, menţiunea fiind făcută chiar în tratatul de la Saint Germain.
În anii ’30, atunci când Orient Express a cunoscut perioada de glorie, existau trei mari linii. Călătoria cu acest tren a devenit de lux, renumită pentru bucătarii săi, principalii clienţi fiind membri ai familiei regale, nobili și marii afacerişti.
Traseul a fost din nou întrerupt în timpul celui de Al Doilea Război Mondial. Linia inițială s-a desființat în 1962 și a rămas valabilă doar ruta prin Simplon.
Repus din nou pe șine
Cu timpul, trenul a fost avariat, în special în timpul celor două războie mondiale. A fost reparat complet și repus pe șine pe 21 august 1998. Originalul Orient Express mai circulă acum doar pe ruta Strasbourg – Paris.
Numele Orient Express e sinonim acum cu o călătorie de lux cu trenul. „The Venice Simplon – Orient Express” încearcă să refacă în mare traseul Orient Express. Americanul James Sherwood, cel care a înființat compania Venice Simplon – Orient – Express, a investit în jur de 15 milioane în refacerea a 35 de vagoane vechi și a pus la începutul anilor `80 un tren de lux pe ruta Londra Veneția. Ulterior, a apărut și ruta spre Istanbul. Acum, de două ori pe an, în traseul Paris – Istanbul, atunci când stația finală este Veneția, Venice Simplon – Orient – Express oprește la Sinaia, pentru vizitarea castelului Peleș și în Capitală. Voiajul durează șase zile și costă peste 6.000 de euro. 100 de pasageri sunt tratați regește de un staff de 40 de persoane.
Rutele Orient Express:
- Orient Express: Paris – Strasbourg – Munchen – Viena – Budapesta – Bucureşti – Istanbul (a circulat între 1883-1914, 1919-1939, 1945-1962)
- Simplon Orient Express: Paris – Lausanne – Simplon – Milano – Veneţia – Belgrad – Sofia – Istanbul. După 1962, traseul a fost redenumit Direct Orient Express (a circulat între anii 1919-1939, 1945-1962)
- Arlberg Orient Express: Londra – transfer Calais – Paris – Zurich – Innsbruck – Viena – Budapesta – Belgrad – Atena (a circulat între 1930-1939, 1945-1962)
- Veneţia Simplon Orient Express: Calais – Paris – Lausanne – Milano – Veneţia – prin Simplon (a circulat între anii 1982-2005)
- OBB EN 262/263 Orient Express: Paris – Strasbourg – Munchen – Viena – Budapesta (a circulat după 1977, cu oprire în Viena din 2001)