Cu două săptămâni înainte intrarea în vacanţa de iarnă, elevii din anii terminali ai ciclurilor gimnazial şi liceal au trecut prin emoţiile examenelor naţionale. Subiectele şi condiţiile de examen au fost respectate până la cel mai mic detaliu, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi, care au organizat simulările, dorind o familiarizare a elevilor cu acestea, dar şi o diagnoză a nivelului de cunoştinţe acumulate.
Din cei 8.680 de elevi înscrişi în clasa a VIII-a, 8.274 au participat la simularea ambelor discipline din cadrul Evaluării Naţionale. 47,11% au obţinut media de promovare, procentul crescând cu aproape 2% faţă de anul anterior. Similar anilor trecuţi, promovabilitatea a fost mai scăzută la matematică şi la şcolile din mediul rural. „Subiectele nu au fost foarte grele, dar, ca de obicei, colegii noştri introduc şi nişte chestiuni de subtilitate, dar care nu ar fi făcut teza imposibil de rezolvat pentru un cinci sau un şase”, a explicat Camelia Gavrilă, şefa ISJ Iaşi.
Ceva mai modeste au fost rezultatele liceenilor, unde, din cei 6.202 de elevi prezenţi la toate cele trei probe scrise, doar 37% au promovat. Cele mai mari greutăţi pe care le întâmpină elevii sunt, în continuare, matematica, fizica, chimia şi biologia, la fiecare dintre ele procentul de promovare fiind sub 50%. „Strategia mea este ca, treptat, în mediul rural să fie şcoli profesionale şi atât, iar nivelul liceal să fie doar pe zona urbană, în şcoli care au o dotare şi profesori bine pregătiţi. Deci, ne vom mai încărca cu aceste rezultate până când termină şi celelalte clase a XII-a din liceele de altădată de la sate”, a punctat Camelia Gavrilă.