Doi profesori de la Colegiul National Mihail Sadoveanu din municipiul Pascani au participat in prima saptamana din octombrie la un stagiu de formare in Croatia. Mobilitatea a avut loc in cadrul unui proiect ERASMUS, cu fonduri europene, cu titlul si scopul de a „Fii profesorul de care au nevoie elevii tăi”.
În periada 2-10 octombrie 2021 prof. Simona Gabor și prof. Elisabeta Hărățu au participat la cursul CREATIVITY IN THE CLASSROOM AND DIFFERENT WAYS OF DISPLAYING IT la Split, în Croația. Această mobilitate s-a desfășurat în cadrul proiectului Erasmus+ ”Fii profesorul de care au nevoie elevii tăi”.
Stagiul a fost axat pe creativitatea în clasă, exemple practice de dezvoltare a creativității, simbioza între metodele tradiționale și alternative de predare, lecții creative și mai interesante bazate pe proiecte și beneficiile muncii în echipă.
a) Beneficii de ordin general:
– principalul beneficiu este, în cel mai tehnic mod cu putință, aducerea profesorilor laolaltă; cu cât mai variat și mai diferit bagajul lingvistic și cultural, cu atât mai sigură și rapidă învățarea. Învățarea la adulți, după ce s-au așezat niște tipare informaționale decurge relativ repede. Pentru relevanță și fixare, însă, e nevoie de elemente surprinzătoare, unele din ele, incomode. Sala de clasă pur și simplu nu le poate oferi pe toate.
– colateral, siguranța de a aduce o contribuție la formarea altor profesori europeni este validantă și necesară;
– exprimarea nesiguranțelor și provocărilor de a fi profesor în pandemie unifică și întărește tacit în continuarea misiunii de facilitatori;
– necesitatea unei reforme reale în educație, la nivel european.
b) Beneficii de ordin particular:
– conștientizarea faptului că tehnologia a preluat multe funcții care înainte se însușeau ca abilități în existența cotidiană;
– tot tehnologia poate, cu suficient efort din partea formatorilor, profesorilor etc. să micșoreze prăpastia dintre elevi și procesul de învățare, fără a substitui contactul direct;
– când jocurile și aplicațiile nu mai sunt de ajutor, fiecare poate deveni povestitor;
– în postură de elevi, dăm dovadă de aceleași stângăcii ca cele pe care le sancționăm la clasă;
– creativitatea presupune, în primul rând, valorificarea resurselor umane, apoi pe celelalte;
– mișcarea fizică, orientarea în spațiu nu întrerup concentrarea în ora de curs, dacă sunt utilizate intr- o activitate de grup, mai ales. Efectul este tocmai de găsire al busolei interioare.
– în sistemul educațional actual, din păcate, orice sarcină de lucru pe care nu se găsesc indicații precise, care rezultă în haos, copiere, mâzgăleală a ajuns să fie asociată creativității. Profesorul are datoria să intervină cu luciditate și echilibru, chiar dacă metodele nu sunt în întregime moderne.