Comunicati: Guvernul a aprobat astăzi, lista proiectelor de investiții semnificative prioritizate, transmise de 9 ministere * Printre cele 160 de proiecte aprobate de guvern nu se regăsește nici autostrada Iași – Tîrgu Mureș, nici autostrada Siret – Pașcani – Ploiești. Nu se regăsește nici trenul metropolitan ieșean. Nu apare nici breteaua de trafic ușor * Cu ce bani se vor face și când, dacă ele nu sunt prioritare pentru guvern?
Reprezentanții guvernului Orban au venit ieri la Iași pentru a-și bate joc de ieșeni pe față. Cu un cinism greu de cuprins în cuvinte, ministrul transporturilor Lucian Bode și cel al mediului Costel Alexe, alături de primarul Mihai Chirica, au aruncat promisiuni cu toptanul, conștienți fiind că ele nu vor fi puse în practică.
Autostradă peste Carpați, autostradă nord-sud, tren metropolitan, șosea de centură și câte și mai câte promisiuni, învelite în fraze pompoase, au fost livrate ieșenilor, în speranța că vor fi și crezute. În spatele promisiunilor, documentele aflate pe masa de lucru a guvernului arată exact contrariul: Moldova în general și Iașul în special sunt pe ultimele poziții ale listei de priorități, atunci când se regăsesc măcar acolo, iar proiectele promise deunăzi la Iași pur și simplu… nu există.
Pe scurt, promisiunile cu care liberalii au încercat să-i îmbrobodească pe ieșeni au fost vreo cinci. Autostrada Iași – Târgu Mureș va fi gata în 2027. Lucrările la autostrada Siret – Suceava – Pașcani – Buzău – Ploiești vor începe anul viitor. În noiembrie se va lansa licitația pentru execuția bretelei ușoare a șoselei de centură, Nicolina – Uricani, iar în primăvara lui 2022, va fi și gata. Pentru trenul metropolitan și șoseaua de centură pentru traficul greu, pe strada Trei Fântâni, până și imaginația liberalilor a dat rateuri. Nu se știe când și cum se vor face, dar evident că se vor face.
Care este situația reală? Sumbră. Autostrada A8 este practic suspendată. Pe 25 mai a fost anulată licitația privind refacerea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Iași – Ungheni, singurul luat în discuție până acum. Au trecut de atunci mai bine de două luni și nu s-a anunțat nici măcar reluarea ei. Cum va fi gata TOATĂ autostrada în 2027, dacă nici măcar studiul de fezabilitate pentru un tronson de 20 km nu se face? Pentru breteaua de trafic ușor Nicolina – Uricani, nu a fost anunțată până acum nici licitația pentru proiectare. Dacă ea va fi lansată mâine, iar totul va merge „pe repede înainte” fără contestații, proiectantul ar trebui să facă toată documentația în doar 30 de zile, pentru ca licitația de execuție să poată fi lansată în noiembrie. O lună proiectarea pentru o șosea de centură cu două benzi pe sens? Cine poate crede așa ceva? În privința autostrăzii A7 Buzău – Pașcani – Siret, promisiunile liberalilor sunt o glumă proastă. Abia se lucrează la o parte dintre studiile de fezabilitate necesare, iar dacă se va anunța anul viitor vreo licitație pentru lucrări, primul tronson va fi Ploiești – Buzău. Adică oriunde, numai în Moldova, nu. Iar în Iași, cu atât mai puțin.
Care sunt perspectivele? De-a dreptul negre. Guvernul a aprobat vineri, 7 august, lista proiectelor de investiții semnificative prioritizate, transmise de 9 ministere. Aceasta totalizează 160 de proiecte, în lucru sau noi, pentru realizarea cărora mai sunt necesare 147 miliarde lei, adică aproximativ 30,4 miliarde euro. Miercuri la Iași, ministrul Bode a anunțat că de anul viitor, pentru infrastructură se va aloca 2% din PIB, utilizând fonduri guvernamentale, europene și credite. Suma reprezintă aproximativ 4 miliarde euro, jumătate din cât au alocat guvernele PSD în 2018 sau 2019. Cu 4 miliarde de euro anual, lista guvernului liberal se va putea finaliza, cel mai optimist, în 2028. Or, de pe această listă lipsesc majoritatatea proiectelor anunțate de liberali. Printre cele 160 de proiecte aprobate de guvern nu se regăsește nici autostrada Iași – Tîrgu Mureș, nici autostrada Siret – Pașcani – Ploiești. Nu se regăsește nici trenul metropolitan ieșean. Nu apare nici breteaua de trafic ușor. Cu ce bani se vor face și când, dacă ele nu sunt prioritare pentru guvern?
Din 160 de proiecte considerate oficial prioritare de către liberali, singurele care vizează județul nostru sunt spitalul regional de urgență, modernizarea drumului Târgu Frumos – Botoșani, șoseaua de centură pentru traficul greu și varianta ocolitoare Târgu Frumos. Primele două au fost lăsate la cheie de guvernul PSD. Spitalul Regional Iași a fost chiar primul dintre cele trei proiecte de spitale de urgență care a avut toată documentația făcută. Acum, el se află la coadă, DUPĂ spitalele din Craiova și Cluj-Napoca. Șoselele de centură Iași și Târgu Frumos se află pe locul 139, respectiv 145 din 160, pe această listă de priorități liberale. La coada cozii. Aceasta este importanța dată Iașului de către liberali, dincolo de declarațiile electorale sforăitoare!
Iar dacă mai era nevoie de o dovadă a dezinteresului total al liberalilor față de Iași, dar și față de propriile angajamente, mai putem arunca o privire pe această listă cu 160 de priorități. Ministerul Mediului condus de vrânceanul devenit ieșean Costel Alexe a propus 11 proiecte. În afara unui proiect de realizare a unui sistem informațional pentru managementul apelor și a unuia de regularizare a cursului superior al Jijiei, demarate cu câțiva ani în urmă, NICIUN proiect nu vizează, măcar tangențial, Iașul. NICIUN proiect al Ministerului Mediului nu vizează salvarea codrilor seculari ai României. Drujbele se ascut în continuare, iar jaful continuă.
Departamentul de Comunicare al PSD Iași