Ieşenii nu trebuie să se aştepte la investiţii guvernamentale importante în următorii patru ani. Programul de guvernare asumat de cabinetul Sorin Grindeanu face doar câteva referiri la Moldova, iar la Iaşi, şi mai puţine. Deşi ALDE face parte din Guvern alături de PSD, în programul de guvernare nu se regăsesc ideile cuprinse în ProMold, proiectul dedicat dezvoltării Moldovei, lansat în timpul campaniei electorale de conducerea ALDE. Niciun capitol al programului de guvernare nu este dedicat reducerii decalajelor dintre Moldova şi restul ţării. Dimpotrivă, în majoritatea cazurilor în care sunt menţionate proiecte şi cifre concrete, cele aferente Moldovei sunt net inferioare alocărilor prevăzute pentru alte zone ale ţării.
Dincolo de promisiunile generoase pentru care nu sunt prezentate însă şi modalităţile concrete de aplicare, în programul de guvernare al Guvernului Grindeanu pentru Iaşi sunt enunţate doar câteva proiecte, şi acelea în majoritate incluse deja în Masterplanul General de Transport. Programul de guvernare identifică două surse majore pentru investiţiile prevăzute până în 2020. Un Fond Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, alimentat din dividendele întreprinderilor de stat profitabile, ca şi din vânzarea de obligaţiuni şi active neperformante ar urma să asigure până în 2020 o sumă de 10 miliarde de euro. Alte 31 miliarde euro vor proveni din fondurile europene, în eventualitatea în care gradul de absorbţie al acestora ar fi de 100%.
Investiţiile din Sănătate
Guvernul şi-a asumat construirea până în 2020 a 8 spitale regionale de câte 1.000 de paturi, faţă de 786 prevăzute în actualul proiect al Spitalului Regional de Urgenţe. Alături de spital ar urma să fie construit un cartier de locuinţe pentru medici şi personal, ca şi un hotel cu minim 50 de locuri pentru aparţinătorii pacienţilor. Costurile au fost esimate la 300 milioane de euro pentru fiecare spital.
Fiecare spital judeţean ar urma să primească cel puţin câte un computer tomograf şi un aparat RMN şi echipamente pentru analize de laborator.
În fiecare judeţ ar urma să fie amenajate secţii de 6-10 locuri pentru arşi. La Spitalul „Sf. Spiridon“ se află în curs de amenajare o nouă clinică de chirurgie, în cadrul acesteia prevăzându-se alocarea a 4 paturi pentru arşi. Proiectul ar mai avea nevoie de 13 milioane de lei pentru dotări, dar programul de guvernare nu-l menţionează.
Pentru serviciile de ambulanţă se prevede înlocuirea treptată a parcului auto actual şi alocarea câte unei ambulanţe fiecărei comune. Pentru Iaşi, aceasta ar însemna cumpărarea a 67 de ambulanţe care să le înlocuiască pe cele actuale, în condiţiile în care nu au mai fost făcute achiziţii noi din 2014 şi nu s-au găsit bani nici pentru amenajarea Staţiei Iaşi-Vest (Păcurari), care ar fi trebuit să reducă timpul de intervenţie la accidentele de pe drumul european. Alte 93 de ambulanţe ar fi necesare comunelor, programul de guvernare nefăcând nicio precizare cu privire la sumele ce vor fi alocate, la personalul necesar sau la sediile unde ar trebui să funcţioneze centrele medicale de permanenţă prevăzute în fiecare comună.
Autostrada, peste 5 ani
Pentru mediul rural se prevede demararea unui program de încurajare a agriculturii ecologice şi a produselor tradiţionale. Din cele 14 produse care ar trebui protejate la nivel european până în 2020, niciunul nu este din Iaşi.
Pentru autostrada Iaşi – Târgu Mureş, se prevede realizarea documentaţiilor până în 2019, licitaţiile necesare fiind de altfel în desfăşurare. Doar pentru tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ, în valoare estimată de 1,1 miliarde euro, se menţionează că lucrările vor începe în 2019, urmând să se finalizeze în 2022. În cazul tronsonului Târgu Neamţ – Târgu Mureş, care va trece efectiv munţii, nu este precizat niciun termen pentru demararea lucrărilor.
Se menţionează însă un drum expres între Bacău şi Paşcani, în valoare de 389 milioane de euro, care ar fi construit în perioada 2019-2021. Pentru un al doilea drum expres, Paşcani – Suceava, la care costurile s-ar ridica la 290 milioane de euro, nu se prevede niciun termen de realizare. Programul de guvernare nu prevede lucrări pentru continuarea şoselei de centură a municipiului. Este în schimb pomenită, fără nici un alt detaliu, intenţia de a contrui o autostradă Iaşi – Bucureşti, „care să lege Moldova de ţara Românească“.
În programul de guvernare se prevede un program dedicat reabilitării podurilor, podeţelor şi tunelurilor feroviare. Regionala CFR Iaşi se află pe locul 5 din 7 regionale în privinţa sumei prevăzute, respectiv 9,1 milioane de euro. Lucrările ar urma să se desfăşoare în perioada 2017-2018. Este prevăzută şi alocarea a 22,5 milioane de euro pentru elaboarea documentaţiei necesare modernizării liniei ferate Bucureşti – Buzău – Focşani – Bacău – Roman – Paşcani – Iaşi, astfel încât trenurile să poată circula cu peste 100 km/h. Se menţionează însă lucrări doar pe tronsonul Focşani – Roman, în sumă de 588 milioane de euro, şi pe tronsonul Paşcani – Iaşi, în sumă de 25,7 milioane de euro.
Continuarea pe Ziarul de Iasi