Tot mai multe produse românești vor intra pe rafturile magazinelor din Europa în 2018, astfel că firmele care au investit în branduri „made in RO“ vor avea șansa să se transforme din jucători locali în jucători regionali, previzionează Daniela Marin, directorul programului Advice for Small Businesses al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
„Investiţiile antreprenorilor locali din ultimii ani, în marketing, digitalizare, informatizare, eficientizarea resurselor interne, instruirea angajaţilor se reflectă acum în produse de calitate care pot concura cu succes pe pieţele europene şi nu numai“, spune reprezentantul BERD în România.
Ea se aşteaptă ca anul viitor să vină cu o presiune suplimentară pe companiile mici. Pentru a supravieţui mediului concurenţial tot mai provocator, micii întreprinzători vor fi nevoiţi să inoveze şi să se alinieze standardelor marilor jucătorii din piaţa locală, consideră Marin.
În consultanţă, se va pune accent pe specializarea pe sectoare de activitate. „Piaţa locală de consultanţă a atins un anumit nivel de maturitate, calitatea şi standardele serviciilor oferite au crescut, iar clienţii înţeleg acum beneficiile şi impactul consultanţei asupra unei afaceri în creştere“, a mai adăugat Daniela Marin. În continuare, ea spune că vom vedea clienţi mai exigenţi şi o cerere tot mai mare de consultanţă specializată pe industrii şi sectoare de activitate.