Ordinea mondială bazată pe valorile și principiile occidentale face fața cu greu unei pandemii. Germania a acuzat un act de ”piraterie”, după ce 200.000 de măști care trebuiau să ajungă în țară, venind din Thailanda, au ajuns în SUA . SUA au refuzat să trimita echipamente medicale în Canada, cea cu care este împreună în renegociatul acord de liber schimb NAFTA. Apoi, într-o primă fază, Germania și Franța au refuzat să trimită ventilatoare și măști în Italia. Între timp, China, o altă țară campioană a liberului schimb, a început să controleze strict echipamentele medicale pe care le exportă, însă, cu toate controalele, Cehia, Olanda, Spania și Turcia au returnat aceste echipamente pentru că ceea ce primisera era defect. Și Pakisnatnul, partenerul chinezilor de pe Noul Drum Maritim al Mătăsii, a anuntat ca a primit măști din China confecționate din lenjerie de damă.
Lucrurile nu stau bine nici la aprovizionarea cu reactivi pentru testele coronavirus. Israelul a redus numărul de teste din acest motiv, iar Germania a naționalizat o fabrică producătoare. India a ezitat îndelung să permită exportul pe mai departe de hidroxiclorochină. India este cel mai mare producător al substanței. Cât despre China, țara unde a fost delocalizată industria farmaceutică a Vestului, aici totul depinde de bunăvoința politică a conducerii de la Beijing dacă aceste produse vor ajunge să salveze vieți în țările în care au fost patentate.
Nimeni nu-și face planuri de călătorie pentru 90-150 de zile
Liberul schimb s-a prăbușit. S-a prăbușit odată cu el și transportul aerian. Peste o treime din flota mondială stă la sol. The Wall Street Journal arată că măsurile administrației SUA de a injecta sute de miliarde de dolari în susținerea companiilor aeriene și a constructorilor de avione nu poate valora mare lucru, câtă vreme se estimează că aceste companii nu vor avea pasageri timp de luni și luni de zile. Avioanele lumii stau la sol, iar ziarul financiar american scrie că în rezervoare se introduc substanțe speciale pentru a se evita apariția algelor. ”Nimeni nu va merge cu avioanul în următoarele 60 de zile”, spune vicepreședintele American Airlines Group. ”De fapt, nimeni nu își face vreun plan să zboare în următoarele 90-150 de zile”. Companiile mici sunt și mai expuse. Asta va însemna falimente masive. Șeful Wizzair a declarat pentru WSJ că avioanele stau la sol și că salariile angajaților au fost înjumătățite. Avioanele care mai decolează efectuează transporturi cargo medicale sau reușesc să mai reptarieze membri ai câte unei misiuni diplomatice.
”Ne putem imagina pentru următoarele luni o lume în care toți sunt testați și se vor întoarce la o viață relativ normală doar cei ce au dobândit imunitate. Poate vom purta brățări sau un certificat de imunitae pe telefonul mobil. Imaginați-vă cum ar fi ca guivernele să emita asemenea certificate de imunitate, care să fie singurele care să-ți permită să călătorești dintr-o țară în alta, să faci afaceri”, spune un manager de fond cu capital de risc din SUA. Ideea ”certificatelor de imunitate”, altfel bine primită de companiile aerienhe, a fost vehiculată chiar de ministrul britanic al Sănătății. Însă el a admis că nu sunt valabile până acum dovezi științifice care să ateste că toți cei care s-au îmbolnăvit de această gripa au dobândit imunitate.