Taxa de salubritate pentru persoanele juridice din Pascani nu a fost aprobata, ci amanata. Subiectul va fi rediscutat dupa ce administratia locala va face simulari privind valorile si impactul asupra societatilor comerciale, spitalelor scolilor si gradinitelor.
Proiectul de regulament privind modalitatea de calcul a fost, totusi, discutat de alesii locali, in sedinta din 31 ianuarie, pentru lamuriri din partea reprezentantilor noului operator de salubritate si a asociatiei judetene ADIS.
Presedintele de sedinta, Vasile Haldan, a precizat ca in documentul supus dezbaterii sunt mai multe neclaritati privind modul de calcul a taxei de salubritate, mai ales la spitale si scoli, acolo unde se va tine cont si de numarul de paturi, respectiv de elevi.
Si mediul de afaceri va fi afectat sever de noua taxa, crede consilierul PSD, daca ea va fi stabilita in functie de numarul de salariati si suprafata de teren afectata activitatii. In acesta situatie ar fi vorba despre o dubla impunere la plata, pentru aceesi persoana, acasa si fiecare serviciu pe care il are.
Reprezentanta ADIS a precizat ca modelul propus de asociatia judeteana de salubritate este orientativ si in concordanta cu legislatia si standardele in vigoare, dar si cu documentele asumate deja, prin vot, de adminsitratia locala.
Regulemtentul poate fi modificat de consilieri iar taxa are ca obiect doar gunoiul menajer, nu si cel rezultat din activitatile specifice.
Specialistul asociatiei a recomandat insa ca propunerile consilierilor sa fie realiste pentru a acoperi plata facturilor emise de operator, pentru colectare si depozitare.
Proiectul de regulament privind taxa de salubritate a fost pus in dezbatere publica de pe 12 decembrie 2018 dar Primaria nu a primit nici o recomandare pana acum, nici macar din partea consilierilor.
De cealalta parte Primaria nu a facut nici o simulare privind impactul noii taxe, din lipsa datelor concrete privind numarul de salariati si a suprafetelor de teren afectate activitatilor.
Abia inainte de vot, au incepus sa fie puse intrebari pentru a fi aflate raspunsuri. Primarul Dumitru Pantazi a cerut Comisiei Economice, ca solutiile care vor fi puse in discutie sa acopere plata integrala a facturilor la salubritate, pentru a nu fi afectat bugetul local.
Asta deoarece din datele statistice pe anul trecut, ar fi o diferenta semnificativa intre cantitatea de gunoi acoperita de taxa de la populatie si contractele de la societati si cea reala, colectata si transportata.
Adminsitratorul public Gica Zanet spune ca Primaria are de achitat societatii locale de salubritate cca 700 000 lei pentru gunoiul aruncat de altii, fara sa plateasca.
In acelasi context alesii locali au opinat ca societatile ar trebui sa plateasca in functie de cantitatea de gunoi generate nu de numarul de salariati si suprafetele de teren. Dar pentru asta Primaria ar trebui sa aiba salariati mai multi pentru a verifica cantitatile de gunoi colectate si a incasa, spune primarul Dumitru Pantazi.
Consilierii din opozitie au insistat pentru a fi luate masuri de colectare selectiva, in vedere scaderii cantitatilor de deseuri transportate si depozitte. De asemenea au solicitat precizari in legatura cu programul de colectare la societati, scoli si gradinite.
Reprezentanta operatorului regional desemnat prin licitatie, a precizat ca gunoiul va fi ridicat de la societati in functie de programul si solicitarea clientilor, de cate ori va fi nevoie si ca va fi cantarit.
Probleme sunt si in tara, nu doar la Pascani. De vina ar fi legislatia aprobata si modificata in ultimii ani de zile, fara a fi corelata. Deputatul Petru Movila, prezent la sedinta legislativului pascanean a spus ca Romania nu este inca pregatita pentru plata salubritatii in functie de cantitatea de gunoi generata.
Discutia privind taxa de salubritate pentru persoanele juridice va fi reluata in cateva saptamani de zile. Reprezentantii Primariei spun ca ar urma sa fie convocata o sedinta extraordinara, dupa ce vor fi facute simulari privind modul de calcul si valoarea taxei.