La nici patru luni de la lansarea pe piața din România, încă există neclarități legate de cum funcționează Sistemul de Garanție-Returnare administrat de RetuRO, de la centrele unde clienții pot duce ambalajele și până la ce tipuri de ambalaje din sticlă sunt primite în sistem. Experții RetuRO au răspuns recent la o parte dintre aceste neclarități, relatează green.start-up.ro.
RetuRO a anunțat pe 30 noiembrie 2023 lansarea oficială a Sistemului Garanție-Returnare (SGR) în România, cel mai mare proiect național de economie circulară din acest moment. Începând cu data respectivă, românii au început să plătească o garanție de 0,50 RON pentru fiecare băutură cumpărată în ambalaje din sticlă, plastic sau metal, cu volume între 0,1 și 3 litri.
Ambalajele respective au fost și vor fi în continuare marcate cu sigla „Ambalaj cu garanție”, indicând eligibilitatea lor pentru sistem. Recuperarea garanției va fi posibilă doar pentru aceste ambalaje etichetate corespunzător. Produsele care fac parte din SGR vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea Sistemului, în funcție de stocurile de produse în ambalaje non-SGR existente în piață.
Una dintre concepțiile greșite ale românilor care predau ambalajele la RVM-uri (automatele de colectare) este faptul că momentul în care o sticlă este introdusă și acceptată de aparat, atunci începe și reciclarea ambalajului. De fapt, explică RetuRO, acela este momentul în care ambalajul respectiv este compactat, pentru a putea fi depozitat și transportat mai ușor. Compactarea ambalajelor permite stocarea unui număr mai mare de unități în același spațiu, iar astfel se eficientizează colectarea. Al doilea motiv pentru care ambalajele sunt compactate este evitarea fraudei, pentru că dacă ar rămâne întregi, sticlele ar putea fi scoase din aparat și reintroduse de mai multe ori.