Un grup de lucru format din specialişti de la Ministerul Mediului şi de la cel al Finanţelor lucrează în aceste zile la finalizarea formulei de calcul al noii taxe de mediu pentru autoturisme, aşa numita taxă auto, conform Mediafax. Guvernul nu va avea însă gata o nouă lege până la 1 ianuarie, când efectele suspendate ale vechii taxe auto reintră în vigoare complet.
Astfel, de la 1 ianuarie, toţi posesorii de maşini care nu au plătit o taxă de primă înmatriculare sau de poluare, fie că maşina este cumpărată din România sau este adusă din străinătate, vor plăti o taxă la prima vânzare a autovehiculului. Până acum, taxa auto era plătită doar pentru autovehiculele înmatriculate în străinătate, care erau aduse pentru a fi înscrise în circulaţie în România.
În prezent, pe legea 9/2012, înmatricularea unei maşini cu motor de până în 1.600 de centimetri cubi, cu norma de poluare euro 4, vechime de 5-6 ani şi emisii de dioxid de carbon de 200 de grame kilometru, taxa de poluare costă aproape 650 de euro.
Dacă motorul este de capacitate mai mare, taxa creşte drastic. Astfel, pentru un motor de 2.000 de centimetri cubi, normă de poluare euro 4, vechime 5-6 ani şi emisii poluante de 200 de grame la kilometru, taxa auto ajunge la 1.500 de euro.
În cazul maşinilor mai vechi, taxa ajunge să coste aproape cât valoarea de piaţă a maşinii. Pentru o maşină cu motor de 1.600 de centimetri cubi, normă de poluare euro 2, vechime de 11-12 ani (fabricaţie 2000-2001) şi emisii poluante de 200 de grame, taxa auto se ridică la peste 2.250 de euro.
La motoarele mai mari şi maşini vechi, taxa auto depăşeşte valoarea de piaţă a maşinii. Taxa pentru o maşină similară cu cea de mai sus, dar cu motor de 2.000 de centimetri cubi ajunge să coste aproape 3.800 de euro.