Localnicii din Breazu şi din Vânători, sate aflate în calea unuia dintre traseele propuse pentru Autostrada Unirii, au cerut renunţarea la ruta care le ameninţă casele. Urmează ca primăriile comunelor Rediu şi Popricani să menţioneze acest punct de vedere către CNAIR.
„Toată zona de ocolire a Iaşului va fi pe albastru”, a fost asigurarea – şi o primă concluzie – a discuţiilor publice organizate ieri de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere la cererea Consiliului Judeţean, după ce un traseu propus pentru A8 afecta sute de proprietăţi private. Cele mai multe imobile sunt în Breazu, dar exproprierile ar fi vizat şi alte localităţi precum Vânători (Popricani) şi Cilibiu (Golăieşti).
Ionuţ Adrian Udeanu, directorul tehnic al CNAIR, a prezentat avantajele şi dezavantajele traseului verde, cel care ameninţă mai multe proprietăţi, şi ale celui albastru, ceva mai depărtat de municipiul Iaşi – şi, deci, mai lung cu 2-3 km – dar care evită zonele locuite. El a precizat în câteva rânduri, la cererea participanţilor (reprezentanţi ai CJ, ai asociaţiilor civice pro-autostradă, primari şi localnici din comunele care vor fi traversate de A8) că Rediu şi Popricani vor trebui să ceară „negru pe alb” traseul albastru, în aşa fel încât consultanţii Uniunii Europene, care finanţează proiectul, să fie informaţi cu privire la stabilirea parcursului A8 în teren.
Ruta contestată de cei prezenţi la dezbaterea online ameninţa parohia satului Vânători, însă directorul Udeanu a promis că „nu vom afecta niciun monument istoric”. De altfel, segmentul de autostradă dintre Leţcani şi Vânători este cel mai dificil de pe traseul A8 în judeţul Iaşi. De la Leţcani la Moţca este fixat deja şi se fac forajele necesare pentru realizarea studiilor geotehnice.
O interpelare în cadrul consultărilor publice de ieri a avut şi directorul general al Aeroportului. Romeo Vatră a ridicat problema posibilei obstacolări pentru traficul aerian a bretelei care va lega Spitalul Regional de Urgenţă şi Aeroportul de A8. Traseul acestei bretele este prevăzut la capătul pistei dinspre Aroneanu. Or, sunt de notorietate disputele dintre conducerea aerogării şi localnicii care au obţinut autorizaţii de construire, şi chiar şi-au ridicat imobile în zona de servitute aeriană, unde regimul de înălţime este limitat drastic. Directorul tehnic al CNAIR s-a angajat să respecte acest regim şi rămâne de văzut cum se vor strecura camioanele pe viitoarea rută de intrare în oraş.
Participanţii la întâlnirea de ieri au cerut în final un termen până la care se va face mutarea traseului „pe albastru”. Răspunsul primit este că, astăzi, cele două primării vor primi documentaţia cu privire la traseele A8 şi că depinde cât de repede va fi înapoiat răspunsul „negru pe alb”.
sursa zdi