joi, iulie 17, 2025
22.9 C
Paşcani
Login

Birocrația grasă și flămândă din Primaria Pașcani. O avere pentru întreținerea ei, din banii dumneavoastră!

După ce a cheltuit peste 6,2 milioane de lei, în cea mai mare parte din fonduri europene, pentru implementarea a două proiecte de digitalizare, administrația locală din Pașcani suferă în continuare de birocrație cronică. Orice email sau document primit în format electronic este tipărit pe hârtie și pus la mapa primarului, apoi repartizat serviciilor de specialitate.

Documentele sunt scanate și primesc un cod QR pentru a putea fi urmărită trasabilitatea lor în format electronic. Apoi sunt adăugate pe hârtie în dosarele de lucru, care sunt plimbate de la un birou la altul pentru analize, avize și semnături. Rezultatele sunt, de asemenea, listate pe hârtie, scanate pentru a putea fi trimise solicitanților, apoi arhivate în dosare de carton sau bibliorafturi. Procedurile sunt mai greoaie ca până acum, mai multă muncă și mai multe consumabile. Din acest motiv, unii de multe ori, actele sau răspunsurile solicitate de contribuabili sunt livrate după săptămâni sau luni de întârziere.

TONE DE HĂRTII

Edilul municipiului Pașcani recunoaște că „suntem într-o birocrație generală pe toată țara” și că „trebuie să facem din ce în ce mai mult pentru digitalizare”, pe motiv că legislația națională nu este armonizată. „Sunt tone de hârtii care astăzi merg la cele 36.000 de numere de înregistrare, de documente. Ele trebuie listate, nu circulă electronic. Noi avem acces la ele electronic dacă vrei să le vizualizezi, dar ele sunt listate”, a spus primarul Marius Pintilie.

O AVERE PENTRU COPIAT 

Practic, se fac și se țin două evidențe pentru orice cerere sau document intrat în Primărie: în format electronic și pe hârtie. Numai în acest an, administrația locală și-a rezervat în planul de achiziții 130.000 lei pentru hârtie, cartoane, tipizate și papetărie. Iar în anul 2024 au fost făcute achiziții de hârtie de copiator în valoare de 35.429 lei, dublu față de anul 2023, unde sunt achiziții de 16.400 lei, conform documentelor de pe SEAP. Dacă luăm în considerație că un top are 500 de file și cântărește cu aproximație 2,5 kg, la un preț mediu de 20 lei/top, reiese că administrația locală ar consuma anual 4-5 tone de hârtie. La acestea se adaugă și costurile de imprimare. În acest an, Primăria Pașcani a avut achiziționate două contracte: unul de 24.000 lei pentru închirierea unui copiator și unul de 15.000 lei pentru imprimare documente. Din primul contract s-a cheltuit 12.000 lei pentru perioada februarie iulie a.c. și urmează să fie reziliat începând cu data de 1 august a.c. , conform precizărilor viceprimarului Claudiu Bodoașcă. Al doilea contract va fi plătit în funcție de numărul de copii care vor fi făcute, la 0,04 lei/pagină. În anul 2024 s-ar fi cheltuit pentru servicii de copiere 3.912 lei.

SUTE DE MII PENTRU TONERE ȘI ARHIVARE

O altă cheltuială împovărătoare este cea pentru achiziționarea de tonere necesare imprimantelor din birouri. În acest an sunt făcute achiziții în valoare de 15.710 lei, dar în anul 2024 au fost făcute achiziții de 81.762 lei, iar în anul 2023 de 51.905 lei. De asemenea, pentru servicii de arhivare documente ( inclusiv cele de la Prest serv Apa SA ),  Primăria a achitat anul trecut 139.200 lei.

PRIMARUL PINTILIE: PERFECT JUSTIFICATE!


Toate aceste costuri sunt justificate perfect, spune primarul Marius Pintilie. „Sunt tone de hârtie care merg la toate documentele care circulă în primărie, la cele peste 36.000 de numere de înregistrare care au fost anul trecut.” Iar cele mai mari cantități de hârtie ar fi consumate de Serviciul de Finanțe Publice Locale și Asistență Socială. Viceprimarul Claudiu Bodoașcă susține că anual Finanțele Locale ar trimite câte 2 decizii de impunere cu taxele și impozitele locale la 36.000 de apartamente.

La Pașcani sunt cca. 13.000 de locuințe, din care cca. 8.500 de apartamente dinainte de 1989. Menționăm că alte institutii publice achită sume mult mai mici pentru serviciile de printare. De exemplu pentru un abonament lunar  de maxim 1000 lei inclus TVA,  clientii pot tipări un număr nelimitat de pagini  iar cosumabilele, service-ul si instruirea personalului sunt incluse, mai puțin hărtia necesară.

DIGITALIZARE DEGEABA?

Primăria Pașcani a derulat în ultimii ani două proiecte de digitalizare. Unul dintre obiectivele asumate, cel de reducere a birocrației, a eșuat, conform evidențelor.

Primul proiect, în valoare de 2,64 milioane lei, a fost derulat în perioada 13 iunie 2019 – 13 iunie 2023 pentru „simplificarea procedurilor administrative prin digitalizare”.

Al doilea proiect a început în iulie 2020 și a fost finalizat în februarie 2023, în valoare de 3,57 milioane lei. Banii au fost cheltuiți pentru „implementarea unor soluții integrate, mecanisme și proceduri pentru fundamentarea deciziilor, planificarea strategică și simplificarea procedurilor administrative la nivelul Primăriei Pașcani”. În realitate, procedurile s-au complicat, nu simplificat. Site-ul primăriei a fost schimbat, dar încă nu este complet funcțional și a fost făcută platforma digitală cu servicii electronice pentru cetățeni, precum și un portal pentru depuneri documente, dar care sunt folosite de foarte puțini dintre contribuabili.

Recomandări

Cele doua localități Pașcani, partenere într-un proiet transfrontalier

Municipiul Pașcani a intrat într-un parteneriat cu comuna Pașcani din Republica Moldova pentru depunerea unei cereri de finanțare din fonduri UE. Se intenționează derularea...