1 C
Paşcani
vineri, decembrie 27, 2024

Cât de mult afectează tableta creierul copilului

Folosirea calculatorului, a tabletei sau introducerea manualelor digitale nu sunt lipsite de influenţe asupra dezvoltării psihice a micuţilor. Dacă acestea sunt pozitive sau negative rămâne încă o necunoscută atât pentru specialişti, cât şi pentru părinţi. Cu toţii sunt însă de acord că influenţa depinde de timpul petrecut în faţa acestor dispozitive.

tableta
Fie că vorbim despre calculatoare, tablete şi telefoanele mobile performante pe care părinţii le oferă copiilor, părerile specialiştilor sunt împărţite în ceea ce priveşte suita de beneficii pe care tehnologia le oferă în dezvoltarea armonioasă a tinerei generaţii.

Acest fapt este susţinut inclusiv de specialişti, a căror părere pe această temă a fost cerută de reporterii „Evenimentul Regional al Moldovei”. Astfel, influenţa tehnologiei în evoluţia copilului este condiţionată de modul în care este utilizată, de jocurile pe care le pregătesc părinţii, potrivit directorului Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE), Elena Vlasie.

„Totul este relativ şi depinde de cum sunt utilizate. Calculatorul este un instrument, iar dacă este folosit pentru exerciţii, softuri care contribuie la dezvoltarea procesului de gândire, este în regulă. Dacă este utilizat pentru a afla noi informaţii, inclusiv pentru jocuri într-o anumită pondere, este din nou un beneficiu. Ideea este să nu fie exclusive, să nu se petreacă foarte mult timp utilizându-se această tehnologie. Nu sunt nici împotriva acesteia, dar nici pentru. Copiii au, cu siguranţă, mai multe înclinaţii în această direcţie decât părinţii. Este firesc, pentru că trăiesc în această baie de tehnologie”, a precizat Elena Vlasie.

Potrivit recomandării directorului CJRAE, la 5-6 ani, etapă de vârstă a jocurilor simbolice, copiii ar trebui să facă pentru prima dată cunoştinţă cu ceea ce oferă lumea tehnologică, mai întâi fiind indicată interacţiunea copilului cu obiectele şi implicarea acestuia în altfel de activităţi, care sunt mult mai potrivite pentru vârsta lui psihologică.

O posibilă „leneveală a minţii”
Utilizarea excesivă a tehnologiei ar putea determina însă o oarecare „leneveală a minţii”, aceasta fiind cauza interzicerii microcalculatoarelor în şcolile din unele ţări.

„Decât să calculeze în minte sau pe hârtie cât face 7×8, butonează repede pe calculator. Tehnologia aceasta poate fi învăţată şi mai târziu, dar nu reprezintă o piedică în evoluţia copilului. Poate şi din cauza vârstei şi a educaţiei, eu sunt adeptul hârtiei şi a creionaşului în mâna copilului, decât a unor instrumente de acest tip. Se fac nişte experimente, al căror rezultat încă nu îl cunoaştem”, a argumentat, la rândul său, Doru Valentin Vlasov, consilier şcolar în cadrul Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică (CJAPP) Iaşi.

continuarea aici

Recomandări