Compania care a castigat licitatia nu a cumparat pana la urma nimic. Totusi, a avut acces la informatii inestimabile. Presiuni, miscari indelung pregatite, infruntari intre varfurile politicii romanesti si dedesubturile procedurii, intr-o ancheta de Cosmin Savu.
PIERDERI PE TOATE LINIILE
Imaginile din octombrie 2012 au smuls un zambet amar romanilor care asistau la circul privatizarii OLTCHIM.
Cateva luni mai tarziu incepe o noua privatizare demarata cu tam-tam: privatizarea CFR Marfa. Compania fanion a transportului feroviar din Romania era intr-o situatie fara iesire. Sufocata de pierderi si datorii, CFR Marfa era si ea in pragul falimentului. Pentru a-i putea fi sterse datoriile facute in ani de capuseala, Comisia Europeana si institutiile financiare internationale au cerut privatizarea.
Guvernul Ponta isi asuma un parcurs imposibil: vanzarea a 51 la suta din actiunile celei care a fost cea mai mare companie de transport feroviar din Estul Europei.
Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor: „Pare imposibil, nu? Si daca reusesc, sunt mare, nu?”.
Ministrul Fenechiu se angajeaza sa indeplineasca acest proces ca pe o provocare personala, in incercarea de a trece in planul doi problemele sale cu justitia si a-si imbunatati imaginea publica.
Intr-un interviu din februarie 2013 ne-a vorbit despre evidenta din compania de marfa.
Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor: „Cele mai nocive probleme au fost hotia si incompetenta, nu stiu care mai mult. Inchipuiti-va ca aveti o casa la care ati muncit foarte mult toata viata, ati facut-o asa cum ati dorit-o si la un moment dat aveti niste datorii foarte mari si sunteti in situatia in care trebuie sa vindeti ceva si singurul lucru pe care il aveti e casa. Cam asta este situatia lui CFR Marfa cand am venit aici”.
Relu Fenechiu a evitat sa arate cu degetul spre cei care au jucat un rol in dezastrul de la CFR Marfa, unii dintre ei fiindu-i chiar colegi de partid sau de coalitie.
„Indicatorii economici pe care ii are astazi CFR Marfa nu mi-au permis sa am niciun argument in fata celor de la FMI. Eu i-am intrebat pe cei de la FMI in mod direct: ‘La dvs. in tara aveti o companie privata. De ce ma puneti s-o vand, pentru ca nu sunteti in stare s-o gestionati'”, spunea Fenechiu.