Declararea impozitului pe profit 2014: Ce reguli trebuie urmate?

Contribuabilii trebuie sa depuna pana pe 25 martie formularul 101 prin care sa declare impozitul pe profit aferent anului 2014. Declaratia a fost modificata in ianuarie, astfel ca aceasta se completeaza dupa reguli noi. De asemenea, programul de intocmire a formularului 101 a fost actualizat recent de ANAF.

Declaratia privind impozitul pe profit se completeaza si se depune anual de catre platitorii de impozit pe profit, pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.

Astfel, formularul 101 privind impozitul pe profit pe 2014 trebuie depus pana pe 25 martie.

Exceptie de la aceasta regula fac organizatiile nonprofit (ONG) si cei care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Acestia au avut obligatia de a depune declaratia pana pe 25 februarie.

Declaratia 101 a fost modificata in ianuarie prin Ordinul ANAF nr. 4024/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 2 din 5 ianuarie 2015. Actul normativ stabileste, printre alte, cum va depune formularul o anumita categorie de contribuabil.

Mai exact, este vorba despre contribuabilii care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestia au obligatia sa depuna declaratia privind impozitul pe profit pana la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat.

Persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva cu lichidare, potrivit legii, au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare.

In schimb, persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare trebuie sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile.

Cum se completeaza anul acesta declaratia?

Declaratia 101 se completeaza pe baza unor reguli noi, ca urmare a modificarilor introduse de Ordinul ANAF nr. 4024/2014. Conform actului normativ, rubrica Perioada se completeaza astfel:

perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care contribuabilii au inceput sa desfasoare activitatile prevazute la art. 112^2 alin. (6) din Codul fiscal, si sfarsitul anului de raportare, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor care in cursul anului incep sa desfasoare activitati de natura celor prevazute la art. 112^2 alin.(6) din Codul fiscal, iar incepand cu trimestrul respectiv devin platitori de impozit pe profit (de exemplu, 01.07.14-31.12.14);
perioada reprezentand anul fiscal modificat, in cazul contribuabililor care au optat, in conformitate cu legislatia contabila in vigoare, pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Pentru primul an fiscal modificat se va include si perioada anterioara din anul calendaristic cuprinsa intre 1 ianuarie si ziua anterioara primei zile a anului fiscal modificat, acesta reprezentand un singur an fiscal.

Sectiunea Date privind impozitul pe profit contine 53 de indicatori in dreptul carora trebuie trecute sumele aferente.

Astfel, randurile 1 ‐ 10 se completeaza cu datele corespunzatoare, inregistrate in evidenta contabila a contribuabililor, respectiv:

Venituri din exploatare;
Cheltuieli din exploatare;
Rezultat din exploatare;
Venituri financiare;
Cheltuieli financiare;
Rezultat financiare;
Venituri extraordinare;
Cheltuieli extraordinare;
Rezultat extraordinar;
Rezultat brut.

Apoi pe randurile urmatoare, 11-11.3, se trec sume similare veniturilor, iar pe randurile 12-12.2 sume similare cheltuielilor.

Dupa aceea, suma de la randul 10, adica Rezultatul brut, se aduna cu suma de la randul 11 – Elemente similare veniturilor, iar din acest rezultat se scade suma de pe randul 12 – Elemente similare cheltuielilor. Rezultatul final se inscrie pe randul 13 la Rezultat dupa includerea elementelor similare veniturilor/cheltuielilor.

Mai departe, la pe randurile urmatoare trebuie completate amortizarea fiscal, cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar reportate din perioada precedenta, rezerva legala deductibila, provizioane fiscale din care filtre prudentiale, precum si alte sume deductibile din care deduceri suplimentare pentru cercetare-dezvoltare.

Toate aceste sume se aduna, iar rezultatul obtinut se inscrie la randul 19 din declaratie, Total deduceri.

Noul model al formularului 101, valabil din 5 ianuarie 2015, cuprinde o detaliere clara a veniturilor din dividende ce trebuie raportate, acestea fiind grupate in functie de persoana de la care sunt primite.

Mai exact, in declaratia privind impozitul pe profit trebuie trecute veniturile din dividende, din care:

Venituri din dividend primate de la o persoana juridica romana, in conditiile prevazute de lege;
Venituri din dividende primite de la o persoana juridica straina, situata intr-un stat tert, in conditiile prevazute de lege
Venituri din dividende primite de la o filiala situata intr-un stat membru UE, in conditiile prevazute de lege
Venituri din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare, in conditiile prevazute de lege
Venituri din lichidarea unei alte persoane juridice romane sau unei persoane juridice straine situate intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri.

In vechea forma a „Declaratiei privind impozitul pe profit” se inscriau dividendele primite de la alta persoana juridica romana, fara alte precizari.

Conform instructiunilor de completare a formularului 101, veniturile din dividende se aduna cu cele din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare, cu cele din lichidarea unei alte persoane juridice si cu alte venituri neimpozabile, iar totalul se inscrie pe randul 24 destinat veniturilor neimpozabile.

In urma tuturor calculelor de mai sus se poate stabili afla profitul sau pierderea din 2014. Concret trebuie urmata urmatoarea formula:

Rezultat dupa includerea elementelor similare veniturilor/cheltuielilor (randul 13) – Total deduceri (randul 19) – Alte venituri neimpozabile (randul 24) = Profit/Pierdere

In continuare, se completeaza defalcat toate cheltuielile, in urmatoarea ordine:

Cheltuieli cu impozitul pe profit datorat si impozitul pe profit amanat;
Cheltuieli cu impozitul pe profitul/venitul realizat in strainatate;
Dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, confiscarile si penalitatile de intarziere datorate catre autoritatile romane/straine;
Cheltuieli de protocol care depasesc limita prevazuta de lege;
Cheltuieli de sponsorizare si/sau mecenat, burse private, efectuate potrivit legii;
Cheltuieli cu amortizarea contabila;
Cheltuieli cu provizioanele si cu rezervele care depasesc limita prevazuta de lege;
Cheltuieli cu dobanzile nedeductibile, care nu sunt reportate pentru perioada urmatoare;
Cheltuieli cu dobanzi si diferente de curs valutar reportate pentru perioada urmatoare;
Cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile;
Alte cheltuieli nedeductibile.

Cheltuielile mentionate mai sus se cumuleaza, iar rezultatul reprezinta totalul cheltuielilor nedeductibile.

In continuare, trebuie calculat totalul profitului impozabil/pierderii fiscale pentru anul de raportare, inainte de reportarea pierderii, adica se aduna profitul sau pierderea (randul 25) cu totalul cheltuielilor nedeductibile (randul 37).

Apoi, de la randul 39 pana la randul 42 se inscriu pierderile fiscale. Odata aceste informatii completate, se calculeaza profitul impozabil/pierderea fiscala, de recuperat in anii urmatori, utilizand urmatoarea formula:

Total profit impozabil/pierdere fiscal pentru anul de raportare, inainte de reportarea pierderii (randul 38) + Pierderea fiscala in perioada curenta, de reportat pentru perioada urmatoare (randul 39) + Pierderea fiscala in perioada curenta transferata potrivit art. 26 alin. (2) (randul 40) – Pierderea fiscala in perioada curenta, primita de la persoana juridica cedenta, potrivit art. 26 alin. (2) (randul 41) – Pierderea fiscala de recuperat din anii precedent (randul 42)

Apoi se calculeaza total impozitului pe profit adunand impozitul aferent ce se impune cu cota de 16% cu impozitul de 5% aplicat veniturilor din activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, a discotecilor si a cazinourilor sau a pariurilor sportive.

Dupa aceea, se completeaza randurile aferente creditului fiscal si impozitului pe profit scutit. Mai exact, se trec urmatoarele sume:

Creditul fiscal extern;
Impozit pe profit scutit, din care:
Impozitul pe profitul scutit, potrivit art. 19^4 din Codul fiscal – este vorba despre suma scutita de la plata profitului reinvestit in productia si/sau achizitia de echipamente tehnologice noi care se aplica intre 1 iulie 2014 si 31 decembrie 2016 inclusiv. Pana in 5 ianuarie 2015, acest rand se completa cu suma ce reprezenta scutirea de la plata a impozitului pe profitul realizat din activitatea desfasurata pe durata de existenta a zonei defavorizate.
Scutiri si reducere de impozit pe profit calculate potrivit legislatiei in vigoare.

Totalul creditului fiscal se calculeaza adunand creditul fiscal extern cu impozitul pe profit scutit si cu scutirile si reducerile de impozit pe profit.

Mai departe se completeaza impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor reprezentand sponsorizare/si sau mecenat si burse private. Concret, se scade din totalul impozitului pe profit (randul 44) totalul creditului fiscal extern (randul 45).

Pe randurile urmatoare se inscriu sumele reprezentand sponsorizarile si/sau mecenat, burse private, in limita prevazuta de lege, care vor fi trecute in functie de perioada, respectiv sume din anul curent si sume reportate din perioada precedenta. Acest lucru nu era prevazut in vechiul formular 101.

Din impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor reprezentand sponsorizare si/sau mecenat si burse private (randul 46) se scad sumele reprezentand sponsorizare si/sau mecenat, burse private, iar rezultatul reprezinta impozitul pe profit anual.

Citeşte mai multe despre impozit pe profit impozit pe profit 2014 formularul 101 declaratia 101 pe Avocat.ro

PULSUL ZILEI

Iașul se umple de pelerini. Oamenii au început să vină din toate colțurile țării la Sfânta Parascheva

Pelerinajul de la Iași a început deja, chiar dacă oficial va debuta pe 8 octombrie. Zeci de mii de oameni au ajuns în aceste zile la Catedrala Mitropolitană pentru a se închina la racla Sfintei Cuvioase Parascheva, ocrotitoarea Moldovei. Pentru...

Stații de încărcare din fonduri UE, închise, la o școală din Pașcani

Investiție cu bucluc la Liceul Tehnologic Economic „Nicolae Iorga” din Pașcani. Două stații electrice de încărcare montate în curtea școlii, odată cu reabilitarea termică a clădirii, din fonduri europene, au fost închise și nu mai pot fi folosite, deocamdată....

Crosul Toamnei revine la Pașcani. Iubitorii de mișcare sunt așteptați la cea de-a XVIII-a ediție

Pașcaniul organizează, duminică, 11 octombrie, cea de-a XVIII-a ediție a „Crosului Toamnei”, competiție sportivă devenită tradiție pentru comunitatea locală. Startul este programat la ora 10:00, în Piața „Mihail Sadoveanu”, evenimentul fiind organizat de Municipiul Pașcani, Clubul Sportiv Municipal Pașcani și...

Spitalul de Urgență Pașcani angajează din nou. Posturi pentru liftier, registrator și electrician

Spitalul de Urgență Pașcani angajează din nou. De această dată sunt trei posturi disponibile, pentru liftier, registrator și electrician. Anunțurile au fost postate pe platforma nationala posturi.gov.ro. Dosarele de înscriere pot fi depuse la unitatea medicală până pe data...

Senatorul Lucian Rusu: Două subiecte importante pentru transporturile din România: TollRo și viitorul TAROM

Senatorul Lucian Rusu: În Comisia pentru Transporturi și Infrastructură a Senatului am discutat două teme care au generat multe întrebări în ultima perioadă: funcționarea noului sistem #TollRo și situația companiei #TAROM. În cazul TollRo, cred că trebuie să păstrăm lucrurile...

Deputatul Bogdan Cojocaru: Peneliștii de la Consiliul Județean Iași au abandonat ieșenii din Zona Metropolitană

Deputatul Bogdan Cojocaru: Suntem în Zona Metropolitană a municipiului Iași, într-o comună vecină cu municipiul Iași. Peneliștii de la Consiliul Județean Iași au abandonat ieșenii din Zona Metropolitană. Nu există proiecte serioase, nu există dialog, nu există investiții integrate gândite...

WhatsApp introduce o nouă funcție pentru părinți: ce pot modifica și citi din aplicație

WhatsApp lansează controlul parental pentru adolescenți, prin care părinții pot gestiona anumite setări de confidențialitate, pot primi alerte despre activitatea din grupuri și pot limita accesul la Canale și Meta AI. Mesajele și apelurile personale rămân însă protejate. Pot părinții...

Când intră alocațiile copiilor în octombrie 2026. Calendarul plăților pe card sau prin poștă pentru indemnizații și ajutoare sociale

Alocațiile de stat, indemnizațiile pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție vor fi virate în conturile bancare pe 8 octombrie 2026, potrivit calendarului publicat de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS). Drepturile persoanelor cu dizabilități vor fi...

Doi afaceriști din Pașcani, mamă și fiu, au gândit o combinație dubioasă pentru a se îmbogăți. Sute de mii de lei nu au mai...

Revista presei devăluirea.ro: Doi afaceriști din Pașcani, mamă și fiu, au gândit o combinație dubioasă pentru a se îmbogăți. Elena Afloarei și Răzvan Afloarei, în calitate de administratori ai unei societăți cu răspundere limitată, livrau bunuri prin intermediul unui contract...

O nouă ediție FESTOVLEAC, de această dată, la Cabana Vânătorească Moțca. Elevii readuc tradițiile la viață

FESTOVLEAC 6 – tradițiile și comunitatea se reîntâlnesc, într-o adevărată sărbătoare a toamnei și a patrimoniului local Duminică, 18 octombrie 2026, începând cu ora 11:00, Cabana Vânătorească din Moțca va găzdui cea de-a VI-a ediție a festivalului-concurs județean FESTOVLEAC, un...
Paşcani
câțiva nori
14.3 ° C
14.3 °
14.3 °
64%
0.4m/s
0%
mar
13 °
mie
24 °
J
23 °
vin
26 °
S
22 °

Niciun articol afișat