Deputatul pascanean Vasile Axinte cere construirea unui nou pod peste Prut care sa faca legatura intre Romania si Republica Moldova. Solicitarea a fost facuta prin intermediul unei interpelari adresata Ministrului Transporturilor, Lucian Șova, privind Podul peste Prut de la Fălciu – Cantemir.
„Domnule Ministru, despre importanța și necesitatea reconstruirii podurilor de peste Prut se discută de ani de zile. Mai mult, până acum autoritățile de pe ambele maluri ale Prutului au încheiat diferite acorduri și au dat asigurări că, în curând, proiectele vor fi realizate. Numai că n-a fost tocmai așa.
Acum aproape un secol, pe râul care desparte astăzi două state au fost 27 de poduri. Astăzi, la Prut există nouă poduri, dintre care şase rutiere (Lipcani-Rădăuţi-Prut, Costeşti-Stânca, Sculeni-Sculeni, Leuşeni-Albiţa, Cahul-Oancea, Giurgiuleşti-Galaţi) şi trei feroviare (Ungheni-Iaşi, Stoianovca-Fălciu şi Giurgiuleşti-Galaţi).
Înainte, pe teritoriul comunei Fălciu, din județul Vaslui, au existat două poduri peste râul Prut, care făceau legătura cu Basarabia. Unul dintre poduri, cel rutier, din comuna Fălciu, a fost distrus la sfârșitul războiului și nu a mai fost refăcut nici astăzi. Iar pe podul feroviar Stoianovca-Fălciu, punct de forntieră, care era folosit în timpul comunismului pentru transporturile de produse alimentare către fostul URSS, nu mai trec de aproape 8 ani trenuri. Asta deși Ministerul Transporturilor a cheltuit peste opt milioane de lei pentru modernizarea staţiei CFR de la Fălciu, Vaslui.
Practic, acum podul nu mai e folosit în niciun fel. Deși ar ajuta la reducerea distanțelor de acces dintre cele două țări. În prezent, nu mai este posibilă trecerea în Republica Moldova decât prin punctele de trecere a frontierei de la Albița si Oancea, ambele situate la aproximativ 60 de kilometri distanță de comuna Fălciu.
Conform informațiilor apărute în presă, în mai multe rânduri, primarul comunei Fãlciu a solicitat ajutor de la Guvern pentru găsirea fondurilor necesare construcției unui nou pod. Însă răspunsul primit a fost acela că Guvernul României nu are bani pentru a construi un nou pod peste Prut. Mai mult, în urmã cu patru ani, a existat o propunere pentru realizarea la Fălciu a unui centru de transport intermodal, care includea construcția unui pod rutier și reabilitarea vechiului pod feroviar. Numai că, mai apoi, proiectul nu a fost inclus în portofoliul de proiecte analizat ulterior de grupul de lucru comun româno-moldovenesc.
Asta deși construirea unui nou pod, alături de vechiul pod de fier, e un proiect absolut necesar. Cetățenii moldoveni care vin dinspre Chișinău ar face mult mai puțini kilometri până la Bucuresti, de exemplu, față de situația de acum. Dar și românii care vor să ajungă în Republica Moldova ar fi scutiți de kilometrii în plus.
Realizarea acestui proiect este mult aşteptată mai ales de către locuitorii raionului Cantemir, dar şi ai celor din raioanele vecine. Și asta pentru că, reluarea traficului de mărfuri şi pasageri peste Prut ar facilita creşterea nivelului economiei din toată regiunea.
Ar mai fi de menționat faptul că România a devenit principala piață de desfacere pentru produsele și mărfurile din Republica Moldova. Dar și circulația persoanelor de la frontiera moldo-română a crescut semnificativ, după liberalizarea regimului de vize cu UE. Așadar, interconectarea infrastructurii feroviare și rutiere între România și republica Moldova are o importanță strategică și vitală.
Având în vedere toate cele precizate, vă rugăm să aveți amabilitatea de a ne răspunde la următoarele întrebări:
1. Aveți în vedere, în viitorul apropiat, construcția unui nou pod, alături de cel feroviar?
2. Cât estimați că ar costa un astfel de proiect?
3. În condițiile în care au mai existat proiecte pentru reabilitarea vechiului pod feroviar, dar și pentru modernizarea căii de acces în comuna Fălciu, de ce nu s-au mai concretizat?
4. Au mai existat în ultima perioadă întâlniri cu reprezentanții din Republica Moldova pentru a se discuta această chestiune?
5. Care sunt pașii care urmează a fi făcuți pentru demararea construcției, dar și în cât timp estimați că ar putea exista un nou pod?
Vă solicităm răspuns scris în termenul prevăzut de lege.”