Continui sa scriu ,convins fiind ca ceea ce spun nu poate schimba pe toti ,dar sper sa pot schimba parerea unora fata de subiectul adus in discutie si sa influentez cititorii pentru a lua atitudine Opusul dragostei nu este ura ci indiferenta. Daca nu poti schimba acel ceva atunci schimba-ti atitudinea
.In cele ce urmeaza voi selecta cateva idei despre invatamant stiut fiind ca invatamantul se afla
printre cei mai importanti factori ce trebuie sa contribuie la asanarea morala a societatii.
Regretabil este ca asupra unei legi ce si-a dorit sa faca ordine in sistem s-au napustit, cu antenele ,in primul rand guvernantii pentru a o desfiinta.
Precizez ca am parcurs integral Legea Educatiei Nationale cu cele 365 articole si indraznesc sa afirm ca am inteles si retinut incomparabil mai mult decat cei care s-au informat din folclorul de strada sau de televizor.Este de apreciat ca si actualul ministru al educatiei ,dintr-o negare vehementa a legii,revine la sentimente mai bune ,incercand sa inteleaga utilitatea aplicarii acesteia.Mult contestata clasa zero pe care ,uneori o desfiinta ,alteori o muta de la scoala la gradinita si invers , pe final ii intelege necesitatea urmand ca functie de posibilitati s-o integreze in invatamantul general. Nu este atat de condamnat ping-pongul cu locul de desfasurare a clasei zero pe cat neintelegerea infiintarii acesteia.Exista o multitudine de personalitati ce a dovedit o precocitate intelectuala iar varsta timpurie de acces in scoala nu a fost un obstacol in calea performantelor,din contra i-a ajutat. Este bine a se sti ,ca exemplele de fiinte umane ce au avut cruda nesansa sa convietuiasca in copilarie doar cu animale ,au dobandit comportamentul animalelor in compania carora au trait.Efortul specialistilor de a recupera intelectual acesti copii ce aveau varste intre 6 si 12 ani a esuat ,nereusind ani de zile sa-i invete sa pronunte macar un cuvant.(pentru doritori pot mentiona chiar cazurile gasite) Aceasta este principala cauza pentru care se impune scolarizarea copiilor de la o varsta cat mai mica.Bine inteles ca aceasta scolarizare sa se faca prin activitati adecvate varstei si capacitatii copiilor de adaptare.Pentru aceasta sa se faca un front comun intre scoala,familie si societate, pentru scolarizarea obligatorie a tuturor copiilor.In caz contrar orice nescolarizat va ramane un neintegrat si o povara pentru intreaga societate.Se stie ca invatatura este o arma pentru viata.
Tratand cu compasiune aceasta mana intinsa (pentru cerut)a unui copil ce se afla in strada in loc de scoala ,sa urmariti ca aceasta mana va fi intinsa ,pe mai tarziu,in buzunarele noastre pentru a fura iar peste ani se va dota cu arme albe pentru a ne ataca ,luandu-ne bunurile sau chiar viata.
Daca pentru diminuarea acestui fenomen,familia este inconstienta ,scoala este neputincioasa ,macar autoritatea locala sa intervina cu consecventa si competenta pentru a gasi solutii de aducere a tuturor copiilor la scoala.
Aceasta Lege a Educatiei obliga autoritatea locala sa desemneze in consiliul de administratie a fiecarei scoli un membru din partea primarului si doi membrii din partea Consiliului Local, nu pentu a face figuratie ci pentru a integra viata scolii, in viata comunitatii locale.Legea nu prevede ca acestia sa fie salariati ai primariei sau membrii ai Consiliului Local.Acesti reprezentanti au datoria sa gaseasca impreuna cu scoala si ceilalti factori,solutii pentru aducerea copiilor la scoala
(fie in clasa din care fac parte,fie la programul ,,scoala dupa scoala”,fie la ,,a doua sansa”)
Aducerea copiilor din strada se impune si pentru ca strada a devenit, in ultimul timp,supra populata Aici sunt toti cei care cer locuri de munca, mariri de salarii ,redobandirea,conform promisiunilor, a unor drepturi si privilegii avute,propagandistii campaniei JOS care nu-s multumiti de recompensele primite,etc. Tot ce se afla in strada ,protestatari,caini comunitari,gropi in asfalt,sunt rezultatul greselilor guvernantilor din trecut sau prezent.Dar gresala cea mai mare pentru viitoril tarii este ignorarea abandonului scolar si in general a problemelor scolii. Aglomeratia din strada indica agravarea saraciei morale si mai ales materiale .Toate colegiile au fost imbogatite doar cu promisiuni ,mai putin colegiul care,in baza promisiunii ,saracia va fi eradicata. Uitati-va la acele tari nordice sau asiatice care au progresat spectaculos pentruca i-au oferit invatamantului locul ce i se cuvine, de prioritate nationala si in fapte nu numai in scripte.Preocuparea administratiei locale trebuie sa fie nu doar pentru diminuarea abandonului scolar ci si pentru celelalte probleme administrative.Unele voci autorizate dar nedocumentate cer dublarea orelor de sport.Se stie ca orice modificare a planului de invatamant se face,nu de azi pe maine ci la inceputul unui ciclu primar , gimnazial sau liceal si nu pompieristic ci tinand cont si de multe alte cerinte,Mai intai sa analizeze daca orele ce sunt in program se fac, unde si in ce conditii.Daca salile de sport ar fi dotate ,pe rand,cu o centrala termica proprie ,ar avea conditii elevii sa beneficieze ,macar dupa competitii,de caldura si apa calda.Toata lumea stie ca sunt bani putini dar prioritizand problemele ,nu vor lasa scolile la sfarsit pentruca salile de sport in care se infiltreaza apa ,se degradeaza pana atunci.
O alta noutate a acestei legi este reconfirmarea introducerii scolii profesionale in sistemul de invatamant.Aceasta noutate este ceruta si de societate si de elevii care pot ramane in scoala functie de aptitudini si de capacitatea lor de asimilare a cunostintelor teoretice.
Nu doar bacalaureatul care este redimensionat ,dar si celelalte forme de evaluare sunt asezate in lege pe o baza fixa,cu date, durata si finalitate, deci cu eficienta.
Si in invatamantul superior legea,daca este respectata,face multa ordine.Pentru opinia publica subliniez doar incompatibilitatile dintre anumite functii sau a functiilor in familie,(cu diverse grade de rudenie ) detinute intr-o facultate.Cand si cum ar putea profesa o persoana ca parlamentar si ca rector a unei institutii ce are in componenta mii de persoane (cadre didactice,personal administrativ ,studenti la diverse forme de invatamant), cu cel putin tot atatea probleme ce-si asteapta rezolvarea.Daca legea mentioneaza ca incompatibilitate cumularea acestor functii,guvernantii au dat ordonanta de urgenta care desfiinteaza aceasta interdictie de cumulare.
Sunt multe alte noutati ce le aduce legea dar aplicarea acestora se afla in sarcina organismelor create in cadrul Ministerului Educatiei,Cercetarii,Tineretului si Sportului.Un lucru trebuie retinut.
In invatamant schimbarile si mai ales rezultatele sunt de lunga durata. Se asteapta schimbari nu numai pentru elevi ci si pentru cadrele didactice mai conservatoare sau guvernanti depasiti de probleme.Nu contest faptul ca, asemeni oricarei paduri,invatamantul isi are uscaturile lui.Toate aceste schimbari trebuie intelese de cadrele didactice in primul rand,de autoritatile locale si de toti oamenii de atitudine de la care se asteapta si alte pareri.
Pana atunci ,sa auzim numai de bine .
. Pascani 25 03 .2013 Prof.Dumitru Cojocaru