1.8 C
Paşcani
joi, decembrie 26, 2024

Fără dosare penale în rândul mopediştilor păşcăneni

mopede in traficDe la intrarea noului Cod Rutier în vigoare, poliţiştii păşcăneni nu au întocmit niciun dosar penal mopediştilor.

Una din cele mai importante modificări, aduse de către legea 203, care modifică Codul Rutier, este că mopediştii nu mai au voie să conducă aceste vehicule fără a poseda permis de conducere.

Deși în municipiul Pașcani, școlile de șoferi nu sunt pregătite pentru a primi elevi, din această categorie, lucrătorii Biroului Rutier îi avertizează pe tinerii care iubesc aceste mijloace de transport, că în cazul în care nu posedă permis de conducere și vor fi prinși conducând, li se va întocmi dosar penal pentru infracțiunea de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul fără a poseda permis de conducere.

Comisarul șef, Costel Spânu, a declarat că au fost efectuate acțiuni de depistare a scuteriştilor dar spre deosebire de anul trecut, numărul celor care încalcă legea s-a împuținat.

Acesta a mai precizat că și numărul accidentelor, în care conducătorii acestor vehicule erau implicați, a scăzut drastic. Principalele zone, în care au avut loc astfel de accidente, în 2011, sunt Lespezi, Sirețel şi Todireşti.

Va prezentăm în continuare principalele 10 modificări ale noului Cod Rutier, care a intrat în vigoare din data de 19 ianuarie 2013:
1)Noul Cod Rutier prevede sancţiuni contravenţionale pentru bicicliştii care încalcă prevederile legale. Astfel, dacă există o pistă de biciclete pe acel segment de drum şi biciclistul circulă pe şosea, poliţiştii îl pot amenda;
2) O altă noutate a Codului Rutier îi vizează pe şoferii care îşi găsesc autoturismele lovite în parcare de un autor necunoscut. Fie că este vorba de un act de vandalism, precum o zgârietură cu cheia sau de o lovitură în toată regula, şoferii sunt obligaţi să se prezinte în termen de 24 de ore la birourile de constatare a accidentelor uşoare pentru eliberarea dovezii de reparaţie.
3)Odată cu introducerea obligativităţii efectuării unei vizite medicale la schimbarea permisului de conducere, noile permise au un format diferit, aliniat la normele europene. Noul tip de permis de conducere include o serie de elemente de securitate menite să îl facă inviolabil şi să descurajeze falsificarea acestuia.
4)În cazul în care un şofer îşi pierde permisul de conducere, fie prin distrugere, fie prin furt, aceşta primeşte în schimb un duplicat, care continuă perioada de valabilitate a acestuia până la data de expirare, indiferent când este aceasta.
5)Odată cu noul Cod Rutier, valabilitatea permiselor de conducere este de cinci ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb si Tv, respectiv de zece ani pentru 10 ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, Bl si BE.
6)Creşterea salariului minim pe economie, anunţată de Executiv, va duce la creşterea cu 15% a amenzilor rutiere. Cuantumul unui punct de amendă este în continuare de 10% din salariul minim pe economie, ceea ce înseamnă că acesta va urca de la 70 la 80 de lei.
7)Noul Cod Rutier introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede şi creează o nouă categorie pentru acestea: AM. În această categorie sunt incluse mopedele, scuterele, ATV-urile şi alte autovehicule dotate cu motoare de capacitate mică, a căror viteză nu depăşeste 45 de kilometri pe oră, iar capacitatea cilindrică nu este mai mare de 50 de centimetri cubi, decât dupa ce susţin un examen teoretic şi unul practic pentru obtinerea permiselor din categoriile AM, A1 şi B1.
8)Numărul mare de accidente produse de tinerii care conduceau motociclete puternice în primul an de la obţinerea permisului de conducere a atras atenţia poliţiştilor, care au impus o reglementare mai strictă privind obţinerea categoriei A.
Candidatul trebuie să aibă minimum 24 de ani împliniţi, vechea vârstă minimă fiind de 21 de ani. Categoriile vor fi următoarele:
CATEGORIA AM pentru Mopede, minim 16 ani împliniţi.
CATEGORIA A1 pentru motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg. Tricicluri cu motor cu puterea maximă de 15 kW, minim 16 ani împliniţi.
CATEGORIA A2 încadrează motocicletele cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg și care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale, minim 18 ani împliniţi.
CATEGORIA A implică motociclete cu sau fără ataş şi tricicluri cu motor cu puterea de peste 15 kW, minim 24 de ani împliniţi, sau 20 de ani împliniţi şi doi ani de experienţă la categoria A2.
9)Subcategoriile A1, B1, C1,C1E,D1 şi D1E au devenit categorii în toată regula. Spre deosebire de alte modificări ale legislaţiei, în cazul de faţă vorbim doar despre o schimbare a denumirii, urmând să fie folosit termenul de „categorie” în loc de „subcategorie”, pe când numele fiecărei categorii rămâne neschimbat.
10)Persoanele cu domiciliul sau resedinţa în România ori care dovedesc că se află la studii în România pentru o perioadă de cel puţin şase luni pot solicita obţinerea permisului de conducere autorităţilor competente să le examineze. Dovada existenţei uneia dintre situaţiile cerute de lege se face cu documentele prevăzute de actele normative care reglementează domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau regimul străinilor în România, după caz.

Recomandări