La cine apelează copiii când simt că nu mai pot? În mediul rural, acolo unde vulnerabilitățile copiilor sunt adesea ascunse în spatele distanțelor și resurselor limitate, elevii nu au acces la un psiholog școlar. Singurii specialiști disponibili sunt consilierii școlari, dar aceștia sunt nevoiți să își împartă timpul între mai multe școli și nu pot acoperi real nevoile tuturor. În timp ce se vorbește tot mai des despre sănătate mintală și terapie, elevii din comunele județului Iași rămân, practic, fără sprijin specializat direct în școala în care învață.
Consilierii școlari din mediul rural se confruntă cu un volum mult prea mare de elevi, situații complexe și responsabilitatea mai multor unități de învățământ. Ei sunt adesea primul și singurul punct de contact pentru copiii care trec prin anxietate, depresie, bullying, agresiuni sau conflicte familiale. Însă, oricât ar încerca, nu pot suplini lipsa unui psiholog – specialistul care poate identifica din timp tulburările emoționale și poate interveni înainte ca problemele să avanseze. În absența unui astfel de sprijin, profesorii, diriginții și părinții devin nevoiți să gestioneze situații care depășesc competențele lor.
Dacă facem o retrospectivă, observăm și consecințele. În anul 2025, ne amintim de nefericitul caz al elevei din comuna Fântânele, elevă care a murit prin sinucidere în perioada Evaluării Naționale, între proba la Limba română și cea de Matematică. Iar acesta nu este un caz izolat din mediul rural. Tot în acest an, în comuna Golăiești din județul Iași, un băiat de doar 15 ani a murit la spital după ce a fost lovit de un adolescent cu doi ani mai mare. În urmă cu doi ani, de exemplu, câțiva elevi din satul Păușești, comuna Dumești, s-au luat la bătaie în stradă, s-au lovit cu pumnii şi picioarele, s-au tras de păr, s-au trântit prin şanţ, iar colegii de pe margine au înregistrat întreaga bătaie.
