Cei câteva sute de manifestanţi au cerut o întrevedere a oamenilor de afaceri din regiunea Moldovei şi a asociaţiilor civice din domeniul infrastructurii cu premierul şi cu preşedintele României. La finalul marșului a fost citită Proclamația de la Cristești.
Sute de autovehicule şi sute de oameni veniţi din toate judeţele Moldovei, după cum susţin organizatorii, s-au reunit la sfârşitul săptămânii trecute în vestul judeţului Iaşi, la Cristeşti, pe E85, ca să ceară accelerarea proiectelor A7 şi A8. Cele mai mari coloane motorizate, de la motociclete la camioane, au pornit din Iaşi şi Suceava.
Ce reclamă organizatorii
Dincolo de semnarea contractului de realizare a studiului de fezabilitate şi proiectului tehnic pe segmentul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ, cu termen de finalizare în vara lui 2023, Asociaţiile Împreună pentru A8 şi Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei reclamă întârzieri mari în actualizarea acestui tip de documentaţie pe sectorul montan al autostrăzii A8. Contractul pentru cei 210 km a fost încheiat în urmă cu doi ani cu firma spaniolă Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial (Acciona-I). Preţul a fost considerat mult prea mic pentru complexitatea lucrărilor, doar 17,58 de milioane de lei, jumătate din valoarea estimată de pornire a licitaţiei. De altfel, termenul de finalizare a mai fost prelungit de curând, până la sfârşitul lunii noiembrie. Aceeaşi companie a obţinut şi contractul de realizare a SF pe segmentul de autostradă Bacău-Paşcani (A7). Costul pentru studiul pe segmentul de 77 km este similar celui de pe porţiunea montană a A8, 17 milioane de lei.
„Lipseşte o finanţare clară şi predictibilă pentru A8 şi Guvernul se fereşte să o precizeze”, este mesajul celor de la MDM. „Chiar dacă autostrăzile A7 (Ploieşti – Paşcani) şi A8 (Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş) au făcut timizi paşi înainte sub noua conducere a Ministerului Transporturilor, există un pericol mare şi real ca acestea să nu devină realitate”,avertizează şi Declaraţia citită sâmbătă la Cristeşti, denumită şi „Proclamaţia de la Cristeşti”.
Participanţii la marşul pro-autostradă au cerut la Cristeşti finanţarea prin PNRR a câtorva tronsoane de autostradă (Târgu Mureş – Miercurea Nirajului, Târgu Neamţ – Moţca, Târgu Frumos – Leţcani – Centura de Nord a Iaşului, Focşani – Bacău şi Bacău – Paşcani), asumarea finalizării autostrăzilor A8 şi A7 până în anul 2030, o întrevedere a oamenilor de afaceri din regiunea Moldovei şi a asociaţiilor civice din domeniul infrastructurii cu premierul şi cu preşedintele României.