2.2 C
Paşcani
vineri, ianuarie 10, 2025

Vin Sărbători cu surprize: piaţa ieşeană a cărnii “fierbe” în Postul Crăciunului. “În ianuarie cumpăram cu 10,5 lei kg carcasă, acum iau cu 16 lei”

Piaţa cărnii de porc “fierbe” în preajma sărbătorilor de iarnă: inflaţia, creşterea preţurilor la materiile prime şi costurile ridicate cu energia, gazele naturale şi combustibilii, care pun de ceva timp presiune pe producători, au adus majorări de preţ la produsele din galantare, şi este de aşteptat ca puterea de cumpărare în rândul consumatorilor să fie mai scăzută în acest an.

„În luna ianuarie 2023 cumpăram carcasa de porc cu 10,5 lei/kg fără TVA, până în 11 lei/kg, iar acum este 16 lei/kg carcasa fără TVA. Consider că puterea de cumpărare va scădea în rândul consumatorilor, deja a scăzut şi o să mai scadă”, este de părere omul de afaceri ieşean Marian Răileanu, procesator şi distribuitor produse din carne Raimar (mezeluri, în special), cu activitate pe piaţa cărnii de aproape 20 de ani, care a intrat de la începutul acestui an şi în sectorul procesării cărnii.

De Crăciun nu poate lipsi de pe masa festivă carnea de porc, fiind sacrificate în această perioadă mii de porcine pe plan local, însă în vitrinele magazinelor predomină tot carnea din import, adusă din Polonia, Ungaria, Spania şi Germania. Cu o lună înainte de Crăciun, găsim în magazine pulpa de porc, spre exemplu, cu preţuri cuprinse între 24-28 de lei/kg sau chiar mai mult, sume care variază în funcţie de profilul carmangeriei, preţurile fiind mai mari cu câţiva lei faţă de anul trecut. Ioan Ladoşi, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc din România, estimează că 80% din carnea pe porc pe care o găsim în magazine şi ajunge în farfuriile noastre provine din import.

Ce vine din import nu vine neapărat cu preţuri foarte mici, ne explică Marian Răileanu. „Dacă vorbim despre importuri, diferenţa de preţuri nu este chiar foarte mare, 1 leu, 50 de bani/kg, dar trebuie să cumperi cu tirul. Sunt jucători din România care cumpără din afară şi distribuie prin ţară. O tonă, două, la fiecare firmă mai mică, îşi pun şi ei un adaos mai mic şi vând marfa mai departe. Dar jucătorii mari stabilesc preţul în piaţă; trebuie să ţină şi ei oarecum preţul cu cei din afară.”

Continuarea pe Ziarul de Iasi

Recomandări