Zilele trecute, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Cristian Popescu Piedone, a anunțat închiderea brutăriei Gelas Media SRL din județul Iași, mai exact din orașul Hârlău, ca urmare a unei sesizări. Condițiile din fabrică erau într-adevăr deplorabile, comisarii găsind echipamente ruginite, șobolani și gândaci în spațiile de producție, dar și condiții insalubre de depozitare a produselor. „O fabrică de pâine care deservea aproape 40% din aria teritorială a județului Iași”, s-a lăudat Piedone într-o declarație la Antena 3 CNN. Realitatea este că firma închisă este o simplă brutărie, ea având afaceri de 17 ori mai mici față ce cea mai mare unitate din județ și aceasta nu este nici pe departe singurul producător din Iași.

Ce afaceri are brutăria din Hârlău închisă de Piedone
Folosind clasamentul pe domenii realizat de Camera de Comerț și Industrie (CCI) Iași am analizat datele financiare pentru a înțelege cât de mare era, de fapt, impactul acestei unități pe piața locală. Cert este că închiderea acestei brutării, în contextul acelor condiții de funcționare extrem de precare, poate fi considerată un pas corect din partea autorităților competente. Totuși, declarația șefului ANPC că brutăria ar fi aprovizionat „aproape 40% din județ” pare greu de susținut în raport cu structura pieței locale. Piața este dominată de companii cu afaceri considerabil mai mari, sute de angajați și rețele extinse de distribuție.
Potrivit celor mai recente date financiare disponibile la Ministerul Finanțelor Publice, în 2023, Gelas Media SRL, înființată în anul 2006 și specializată în fabricarea pâinii, prăjiturilor și produselor de patiserie, a înregistrat o cifră de afaceri de 4,48 milioane de lei (905.000 euro) și un profit net de aproximativ 107.000 lei (21.600 de euro), cu cinci angajați. În 2022, cifra de afaceri a fost de 5,18 milioane de lei, iar profitul net a fost de 52.000 lei. În mod straniu, firma nu a raportat niciun angajat, de parcă produsele s-ar fi făcut singure.
De altfel, afacerea a început să meargă ceva mai bine din 2020, când Gelas Media SRL raporta o cifră de afaceri de aproximativ 2 milioane de lei și un profit net de 47.000 de lei, în condițiile în care, între 2006 și 2019, firma a funcționat pe pierderi, iar afacerile fluctuau între 1.100 – 153.000 lei în acea perioadă.