Senatorul Lazar a sustinut in sedinta Senatului de ieri, 05 noiembrie a.c., o declaratie politica despre lacunele legislative. „Aproape orice subiect prezentat în presă și la televizor poate fi interpretat dintr-un punct de vedere politic. Căci politica nu este doar conceptul științei și al practicii de guvernare, este un element atotprezent în viața oamenilor, un element necesar pentru dezvoltarea umană și socială.
Chiar filozoful englez Thomas Hobbes vorbea de politică în sensul unui model de dezvoltare umană pentru a justifica apariția asociațiilor umane. Starea ideală a oamenilor era cea naturală, în care fiecare avea drepturi egale la orice resursă a naturii, însă conflictele nu lipseau, ba chiar era un război continuu al tuturor împotriva tuturor.
Prin contractul social – politic oamenii cădeau de acord să renunțe la drepturile absolute pentru niște drepturi, beneficii și obligații echilibrate, în ideea unei societăți funcționale și pașnice.
Dacă ne uităm în prezent, observăm că acel contract social de bază funcționează, însă este imperfect, ca orice creație umană. Datoria noastră este să facem cât mai multe lucruri bune cu ceea ce avem la îndemână, pentru a perfecționa sistemul. Da, da, această ultimă completare vine ca o anticipare a vocilor unora care spun că nu avem cum.
Ba avem, stimați colegi. Putem începe cu elemente simple, care se vor dovedi esențiale în decongestionarea aparatului birocratic și care vor aduce beneficii concrete.
Un exemplu este noțiunea traficului de influență. Atât de des se vorbește de aceasta încât nu se mai știe exact sensul ei. Chiar așa, unde începe și unde se termină traficul de influență? Cum se poate să avem legi peste legi privind conduita și reglementarea funcționarilor publici și a demnitarilor, dar și lacune privind aspecte esențiale?
Necesitarea reglementării stricte a noțiunii traficului de influență este majoră, stimați colegi. Să nu uităm că fiecare dintre noi ar putea ajunge în situația domnului Bădălău sau a altora asemenea lui. Aspectul rămâne esențial indiferent că ne aflăm la putere sau în opoziție.
Reaua voință ar putea sugera, în lipsa actuală a reglementării noțiunii de trafic de influență, că un demnitar se află în situații de incompatibilitate, de conflict de interese sau chiar că face trafic de influență prin simpla acțiune de a ajuta cetățeanul care i se adresează cu o problemă.
Pentru a face reglementări precise și bine înrădăcinate trebuie să dăm mai multă atenție felului în care se face o lege. Raportul MCV este deosebit de clar despre cum trebuie să fie o lege pentru a fi eficientă. Să învățăm, așadar, din sursele cele mai bune, cum ne putem perfecționa munca.
Ministrul Predoiu promitea, la vremea sa, redactarea unui Cod al Integrității. Nu mai este acum momentul să ne gândim câte am pierdut în acest timp în care s-a luptat de multe ori orbește și ineficient împotriva corupției.
Fiecare dintre noi trebuie să conștientizeze importanța problematicii în cauză și trebuie să ne asumăm împreună, indiferent de culoarea politică, modificarea și clarificarea precisă a legilor din domeniul corupției”.