Clienții restaurantelor și cantinelor pot cere gratuit apă de la robinet, dacă aceasta este potabilă, conform unei legi publicate recent în Monitorul Oficial. Actul normativ stabilește diverse măsuri, inclusiv creșterea gradului de conștientizare în rândul publicului, organizarea de campanii de informare referitoare la calitatea apei și instalarea de dozatoare în clădirile publice.
Legea 96/2024 care vizează reglementarea accesului gratuit al clienților restaurantelor și cantinelor la apă potabilă de la robinet a fost oficializat săptămâna aceasta, prevederile sale urmând să se aplice începând din 18 aprilie 2024. Totuși, în forma sa finală, prevederea nu instituie o obligație explicită pentru restaurante și cantine, ci mai degrabă o obligație pentru autoritățile locale și furnizorii de apă.
Legea pentru aprobarea OG 7/2023, care vizează calitatea apei destinate consumului uman, a fost oficializată vineri, scopul principal al acestei norme fiind acela al protejării sănătății prin garantarea unei surse de apă potabile de calitate, precum și îmbunătățirea accesului la apă curată. Documentul transpune în legislația națională Directiva (UE) 2020/2184 a Parlamentului European și înlocuiește prevederile specifice din Legea 458/2002.
Norma precizează că „pentru promovarea utilizării apei potabile furnizate la robinet, unitățile administrativ-teritoriale și furnizorii de apă vor implementa următoarele măsuri: (…) furnizarea gratuită a apei potabile prin rețeaua de distribuție, pentru consumatorii din restaurant, cantine și servicii de catering”, fără alte detalii despre cum ar urma să fie pusă în aplicare efectiv măsura.